Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

Top 5 – Judas Priests metalhyldester

Populær
Updated
Top 5 – Judas Priests metalhyldester

På fredag udgiver Judas Priest det nye album ’Firepower’. Vi har kigget tilbage og udpeget fem numre fra det stilskabende bands bagkatalog, der var med til at bringe selvbevidstheden ind i metal.

Metalhistorien skorter ikke på numre, der hylder metallen selv. Steppenwolf sang ganske vist om ”heavy metal thunder” helt tilbage i 1968, men siden har dette vigtige emne været grundigt behandlet af genrens egne, fra ’Denim and Leather’ og ’Metal Heart’ over ’Whiplash’ og ’Toxic Waltz’ til ’Kings of Metal’ og ’Metal Health’. Om det har omhandlet lyd og volumen, påklædning, headbanging eller køretøjer, så har det altid været godt sangmateriale.

Skal man dog pege på ét band, der bragte selvbevidstheden ind som en værdi i metal, vil det utvivlsomt være legenderne i Judas Priest. Bandet, der populariserede læder og nitter-looket og benyttede motorcyklen som et fast stage prop, udgiver på fredag deres attende album ’Firepower’, og i den anledning har vi fundet fem af deres bedste selvbevidste metalhymner frem.

For variationens skyld har vi valgt numre fra fem forskellige plader. Er der nogen, vi mangler (svar: Det er der), eller nogen, vi hellere skulle have valgt, så lad os det vide i kommentarsporet.

 

1. ’Delivering the Goods’
Judas Priest lægger ikke fingrene imellem på åbningsnummeret fra ’Killing Machine’, der i USA blev udgivet under titlen ’Hell Bent for Leather’. ”You better watch out and hold on tight / We’re heading your way like dynamite” synger Rob Halford, før han med visse seksuelle undertoner når hookets ”uh, delivering the goods!”. Ja, Judas Priest leverer varerne, og hvad er det? Det er selvfølgelig metal.

 

2. ’Freewheel Burning’
Ingen hyldest til metal uden en hyldest til motorcyklen. På pladen med den sigende titel ’Defenders of the Faith’ ophøjes metalkulturen til en religiøs størrelse, der hyldes og holdes i hævd fra ’Rock Hard Ride Free’ til ’Heavy Duty’, men det er tydeligst på den hurtige åbner ’Freewheel Burning’, der ganske vist handler om at køre på motorcykel (selvom det ikke helt er det, der sker i videoen), men som også i bedste metalliske ånd er en meta(l)for for frihed og normbrud.

 

3. ’Leather Rebel’
Efter et par svage udgivelser under hair metals dominans i slut-1980’erne vendte Judas Priest stærkt tilbage med ’Painkiller’ i 1990, der tog den metalideologiske selvbevidsthed til nye højder. Det er udtalt på dette nummer, der hylder nattens helt, samfundets frafaldne, der lever på kanten, men er sin egen: ”Leather rebel / Lightning in the dark / Leather rebel / With a burning heart”.

 

4. ’Metal Gods’
Den er åbenlys, og så alligevel ikke. Andet nummer på det helt store gennembrudsalbum ’British Steel’ omhandler egentlig maskinernes sejr over menneskerne, hvorved de bliver nye guder, der tager menneskene som slaver – men i overført betydning er det selvfølgelig Judas Priest, der er omkvædets ikoniske metalguder.



5. ’Turbo Lover’
Selv når Judas Priest bevæger sig væk fra den metallyd, de definerede, og omfavner de digitale muligheder og inkorporer glam-elementer, gør de det med stil. Således på albummet ’Turbo’, der ved sin udgivelse i 1986 var kontroversiel og til dels stadig er et punkt i diskografien, der splitter fans.

Ikke desto mindre har åbningsnummeret stadig det motoriserede groove, der kendetegner mange af deres numre, om end det er i en mere synthesizer-drevet udgave. Igen er det en hyldest til motorcyklen, men det er også en kærlighedserklæring og en beskrivelse af sexakten: ”We feel so close to heaven in this roaring heavy load”, lyder det, før Halford symbolsk går op i sit karakteristiske high pitch-register, når de i sidste vers eksploderer i total overgivelse til hinanden.