Ugens Monster Drøn

Ugens Monster Drøn
Fyldig Slayer-koncert og dokumentar på DVD. Slayers seneste udspil er en bundsolid DVD-skive med et 19 numre langt show fra San Francisco, filmet på deres turné i 2001, hvor bandet promoverede deres album ”God Hates Us All”, og samtidig selv samme turné, som undertegnede selv så på ”Tattoo The Planet” koncerten i Hamburg. Selve showet ligner derfor meget det jeg så, og det bringer rigtig, rigtig gode minder frem.

Lyden på skiven er fortræffelig mixet i stereo, men endnu bedre bliver det når man hører det i 5.1 digital surround sound. Så kører guitarerne i fronten, mens man sagtens kan føle stemning når tilskuerne råber i baghøjttalerne, og det hele går op i en højere enhed. Slayer er ganske simpelt umenneskelige (ugudelige?) når de spiller live, og det kan man mærke på denne DVD.

DVD'en indeholder desuden en 49 min. lang dokumentar om hvor dedikerede Slayers fans er, og her får man et indblik i hvor stor indvirkning dette band har haft på mange mennesker. Deres horde af fans er simpelthen noget af det mest ekstreme overhovedet, og det ses tydeligt i videoen. Slayer har desuden fået Scott Ian fra Anthrax og Kirk Hammett fra Metallica til at fortælle om deres syn på Slayer, og her kan man kun nikke anerkendende til hvad de to herrer siger. De lovpriser nemlig også kongerne fra Helvede!

Der er dog en del af de medvirkende fans der opfører sig direkte åndssvagt. Jeg vidste ikke om jeg skulle grine eller græde af de stakkels mennesker, men to ting er sikre: De er fuldstændig opslugte af Slayer, og så er de ikke de skarpeste knive i skuffen. Der vises faktisk et lidt broget portræt af hvor let til bens visse amerikanske unge er, men det er alligevel underholdende. Dokumentaren er lige i skabet, og der bliver samtidig givet en del information omkring bandet, og det meste af bandets medlemmer selv. Bl.a. bliver der fra bandets egen side ikke lagt skjul på, at Jeff Hanneman godt kan lide nogle bajere, og gerne mange af dem.

Dokumentaren er altså guf for fans, der godt kan lide at grine lidt af dem der går liiiidt for meget op i det, og som gerne vil se og høre deres idoler tale lidt om hvordan det er at være i det mest ekstreme heavy metal band nogensinde. Musikken er som skabt i Helvede, og Kerry King, Tom Araya, Jeff Hanneman og Paul Bostaph leverer varen i fuld frekvensbredde. Der bliver ikke lagt fingre imellem, hverken på scenen eller blandt publikum, så glæd dig over en live-DVD der viser et godt billede af hvordan Slayer er live, og det er vel hvad en live-skive skal!

"War At The Warfield"
5