Finurligt krads i overfladen

Untitled-1

Jesper Binzer er en underholdende vært i DR2's serie om dansk rockhistorie. Finurlige nedslag, der blot giver seeren lyst til mere.

Danmarks Radio og Jesper Binzer fra D-A-D har begået en serie om dansk rockhistorie. Er rocken død? Eller genopstår den hele tiden i nye former og afarter? Binzer spørger dem, der begik rockmusikken før ham, hans samtidige og dem, der er kommet til siden. Det er ikke helt tosset, ganske underholdende og samtidig alt, alt for lidt. For dansk rockmusiks historie kan ikke koges ned til seks programmer af 30 minutter. DR og Jesper Binzer har dog gjort et udmærket forsøg, hvor det er Angående Mig, der kommer med seriens mest interessante betragtning.

I de seks afsnit forsøger Jesper Binzer at finde ud af, om ånden i dansk rock er levende, død eller genopstået. Det er baggrunden, og så kører værten ellers rundt og besøger alle dem, der har været med til at lave dansk rock. Fra beatmusikken i halvtredserne, op til punken og protestmusikken i 70'erne, til da Kraftwerk inspirerede i firserne, videre til Dizzy Mizz Lizzy og Kashmir i halvfemserne og videre op gennem 00'erne med Nephew, Saybia og nu Mø i nutiden, hvor bands som Konvent og Whistler på hver deres måde lader de uregerlige og tunge toner genren leve videre.

Det er noget af en opgave, DR og Jesper Binzer har sat sig for at indkapsle. Projektet lader da heller ikke helt at lykkes, for nedslagene er for mange og for korte, men dog også ganske underholdende. Værten Jesper Binzer er afgjort noget af det bedste i serien. Betragtninger fra særligt Mø, Steffen Brandt fra TV2, Annisette Koppel fra The Savage Rose og Laura Lilholt Andersen, der er kendt for Angående Mig er nogle af de bedre i serien. Særligt da Laura Lilholt tørt konstaterer, at man i halvfjerdserne var bedre til at bruge ordet "vi" i teksterne, og hvor man i dag hele tiden bruger "jeg", og at det i sig selv er ganske sigende om den kultur, vi har i dag, hvor alt og alle er centreret om én selv.

Seriens svaghed er længden. De seks ret korte afsnit betyder, at en rockhistorie, der strækker sig helt tilbage til da jazzen kom til Danmark for 100 år siden og frem til nu, naturligvis kondenseres til nogle ganske få, udvalgte nedslag, der alt for hurtigt afløses af det næste. Man gaber simpelthen over et for stort stykke dansk historie til, at det rigtig lykkes.

Der er f.eks. episoden med Johnny Reimar, der vender tilbage til bygningen, hvor spillestedet Hit House på Frederiksberg var centrum for det, der dengang blev kaldt pigtrådsmusik. Hvor Reimar sammen med Peter Belli og mange flere formede det, der senere blev til dansk rock. Hele perioden omkring Steppeulvene, Gasolin' og perioden med de stærke, kvindelige sangerinder Sanne Salomonsen, Anne Linnet, Lis Sørensen m.fl.  bliver også kun lige kort berørt. Alle tre vigtige perioder, vi kunne have brugt timer på hver især. Mange timer.

Sådan kunne vi blive ved. De historier, som Tim Christensen og resten af Dizzy Mizz Lizzy kommer ind på, kunne vi også sagtens bruge mere af. Men så er der heldigvis også gode indslag med de nutidige navne, der skal bringe genren videre. Førnævnte Konvent og Whistler er et par af dem. Der er også Jung, Angående Mig og Patina, der ses i øvelokaler og studier, hvor de viser, at rockmusikken ånder, og ikke er i nærheden af den død, der af kolerikere har været talt om i årtier. Den skifter bare ham. Udtryk. Ansigter. Stemmer.

Tiden ændrer alle ting, og Danmarks Radio burde blot se dette som en trailer for det, der kunne være et digert værk af en historie. Det er 800 år siden, Saxo satte sig for at lave en danmarkshistorie. Så længe behøver DR ikke vente med at følge op på denne alt for korte serie om dansk rock. Binzer kunne med fordel bruges igen, for han er klart seriens stærke kort. Med sin charme, selvtillid og lange hår får han åbnet op for sine interviewofre, der taler ud om svære begyndelser, stor berømmelse, debutplader, hitsingler og frygten for at blive kaldt folkelig. Da sidste afsnit er slut sidder man sådan set bare og venter på, at det hele kommer i en meget længere udgave, hvor alle emner bliver vendt yderligere.

Indtil da kan vi fornøje os med de her seks afsnit, der vækker appettiten hos dem, der godt kan lide musikhistorie.

Hele serien kan ses på DR2 og streames på DRTV.