Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

Kedeligt i længden

Populær
Updated
Kedeligt i længden

Publikums engagement var den store oplevelse ved den ellers jævne Nightwish-koncert i KB Hallen.

Kunstner
Spillested
Dato
07-11-2028
Trackliste
Intro + Bye Bye Beautiful
Cadence of Her Breath
Dark Chest of Wonders
Ever Dream
Amaranth
The Islander
The Poet and the Pendulum
She Is My Sin
Sahara
Eva
Nemo
----------------------
7 Days
Wishmaster
Wish I Had An Angel
Karakter
2

Med deres sjette studiealbum for nyligt udgivet, ”Dark Passion Play”, besøgte den finske symfoniske rockkvintet for første gang Danmark siden deres koncert i Vega i 2005. I løbet af disse par år er medstifter og frontfigur, Tarja Turunen, blevet udskiftet med svenske Anette Olzon (bill.), som denne aften skulle bevise sit værd som ny heltinde for en hær af brunstige publikummer. En fremragende intro lød unægteligt som et sammenkog af filmkomponisterne Brad Fiedel og Howard Shore: med sin delvist metalliske, delvist højlandske klang, frembragte den udsyrede associationer om maskinelle lejemordere på jagt efter hobbitter i middle earth. Herefter blev publikum kastet ind i legen, som blev lagt an med den nye ”Bye Bye Beautiful”. Velspillet og søvndyssende Det var fra start af utrolig velspillet, og med de enorme flammer af ild der blæste op, som gemte der sig rødglødende drager under scenen, var den tætpakkede KB Hallen allerede på dette spæde stadie som hypnotiseret. Der sås en symbiose af horns i salen, som den noble skjortebærende IT-konsulent stod radmagert ved siden af den store fuldskæggede DIO-t-shirt bærende fan, som igen stod med sin unge, til lejligheden sortmalede, teenagesøn under armen. Samhørigheden blandt det divergerende publikum var unik og salen forblev på samme, næsten uopnåelige kogepunkt koncertens to lange timer igennem. Showet igennem var publikum dog mindst en lige så stor fornøjelse at følge, som Nightwish selv var det. For selv om Erno "Emppu" Vuorinen spiller en prober og stilfuld spade, og selv om Marco Hietalas' bas er lige så stram som Olzons korset, så er det overordnet bare for fucking kedeligt i længden. Til tider ligefrem søvndyssende. Forgæves forsøg Der forsøges forgæves, når der på et - rigtig nok - tiltrængt tidspunkt skrues ned for bandets monotone elektriske strenginstrumenter og op for deres akustiske, imens fakler akkompagnerer en stille ballade, den nye ”The Islander”. Det bliver aldrig vedkommende. En smuk vokal og et gedigent guitarspil er bare ikke nok til at gøre det indfølt og nærværende. I stedet bliver det til en art følelsesporno, der mest af alt bare irriterer. Vil man have ordentlige goth ballader, så står et søskendeband som Mostly Autumn eksempelvis langt stærkere. Både på plade og på en scene. Et højdepunkt var dog ”Sahara”, som med sine orientalske rytmer og et veludført, ligefrem ondt mellemstykke, stod heavydistancen. Her var der momentvist noget nyt under solen. Men jeg kan nok snakke om dit og dat. Publikums hyldest så ingen ende, som sidste ekstranummer, ”Wish I Had An Angel” fra ”Once” (2004), fandt sin vej til sætlisten. Tempoet faldt aldrig hos publikum. Nightwish gengældte dette ved selv at komme med rosende tilråb til publikumm, ved at smile, pjatte, være legesyge og levere en sceneoptræden som er et pragteksempel på god rockånd. Det er denne, de trods alt vinder lidt point på. Ikke deres musik.