Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

Top 5 – Hovedløse maratontitler

Updated
måge

Mange bands fornægter less is more og tager en mere kryptisk tilgang til deres sangtitler. Vi sætter her fokus på nogle af de mere bizart lange titler, metalscenen har budt os.

Forfatter

Der var nok en god del af Volbeat-fanbasen, der studsede noget, da de på bandets seneste album kiggede ned af tracklisten og faldt over ‘In the Barn of the Goat Giving Birth to Satan's Spawn in a Dying World of Doom’. En groovy riffer til deres lidt hårdere side, bevares, men ingen tvivl om, at Poulsen valgte titlen med et lille glimt i øjet til den måde, ekstremmetalscenen tilbage i tidernes morgen ofte prøvede at smide død og helvede og din bedstemor i den sorte gryde, når sangtitlerne skulle på plads.

En kunst, der stadig lever videre i dag, ikke mindst i de mere slammede og symfonisk blackede kredse. Samt en kunst, der har sin umiskendelige underholdningsværdi, uanset om man så måtte have noget forhold til kunstneren bag eller ej.
I en desperat higen og søgen på The Dark Web har jeg således her gravet en håndfuld frem, der alle har det til fælles, at meningen med galskaben står langt ude i tågerne – og at jeg er VIRKELIG glad for, at jeg ikke selv er sangeren, der skal stå og huske hele den titel udenad, når/hvis de spiller den live.

1. The Meads of Asphodel – ‘A Canticle for the Lost Amputees of Aelia Capitolina Who Have Been Trampled Under the Iron Shod Hooves of Salivating Hell Rams and Impaled on the Shimmering Tusks of Salvation Within the Abandoned Tabernacle of a Bronze Age Myth’

Der er vel intet videre nyskabende i, at black metal-bands påtager sig opgaven at behandle Jesu død i deres sangtekster (Mek Pek, anyone?). Personligt havde jeg aldrig så meget som hørt om de britiske eksperimentalblackstere fra The Meads of Asphodel, men al respekt for den alsidighed de omfavner, ikke mindst i keysektionen, på ‘The Murder of Jesus the Jew’-pladen, dette nummer kommer fra. Men hold da op, for en mundfuld … 

Aelia Capitolina er åbenbart navnet på en romersk koloni, som befandt sig på Jerusalems ruiner, og sådan lærer man lidt hver dag. Men altså, det er da svært ikke at lade sig betage af det maleriske scenarie i at blive trampet ned under jernbeslåede hove af savlende helvedesvæddere og spiddet på skinnende frelselses-stødtænder, ikke sandt?



2. Bal-Sagoth – ‘And Lo, When the Imperium Marches Against Gul-Kothoth, Then Dark Sorceries Shall Enshroud the Citadel of the Obsidian Crown (Episode: VIII)’ 

Endnu engang i den symfoniske ende af black-spektret finder vi på Bal-Sagoths anden plade, fanfavoritten ‘Starfire Burning Upon the Ice-Veiled Throne of Ultima Thule’, en kreativitet uden lige i sangskrivningen. Tænk Cradle of Filth anno ‘Dusk and Her Embrace’, løft musikaliteten en kende, sænk produktionsbarren og lev med lidt keyboard-cheese, og så er vi deromkring sådan lidt plus/minus.

Mere væsentligt her er dog – se lige på de titler! 
‘To Dethrone the Witch-Queen of Mytos K'unn (The Legend of the Battle of Blackhelm Vale)’!
‘The Splendour of a Thousand Swords Gleaming Beneath the Blazon of the Hyperborean Empire’!
Hvilken verden levede de lige i? 
Flere kunne nævnes, men lad os holde det ved det, og så overlader jeg researchen af Gul-Kothoth og Obsidian Crowns citadel til jer læsere. Det var så lidt.



3. Paracoccidioidomicosisproctitissarcomucosis – ‘Sexologic Coitalexamination to Bisexual Fat Fornication with an Anorexic Lesbian, Both with Clit Orgasmic Vaginal & Pleasure Dispareuniavesselcongetion’ 

Min første tanke er, at jeg simpelthen ikke ser (twisted) nok porno til at fatte, hvad fanden der foregår her. Som om bandnavnet ikke er sindsforvirret nok i forvejen, så snakker vi mexicansk goregrind af den mest perverterede kaliber. Ovenstående sang starter i øvrigt med halvandet minuts stønnen, så hvis du gerne vil have den fulde oplevelse, så starter herlighederne ved 12:41.
I mellemtiden har jeg helt opgivet at gennemskue, hvad ordet dispareuniavesselcongetion måtte dække over, men jeg fornemmer, det er noget jævnt smertefuldt …



4. Demilich – ‘The Planet That Once Used To Absorb Flesh in Order to Achieve Divinity and Immortality (Suffocated to the Flesh that it Desired…)’

Demilich var fænomenale, ikke mindst for sin tid, hvor de var med til at sætte Finland på dødsmetal-kortet med deres eneste fuldlængde, ‘Nespithe’ fra 1993 – ikke svært at høre, hvorfor fx Blood Incantation flere gange har nævnt dem som referenceramme.

Kigger man ned over coveret, så sætter deres dissonante skævheder da også deres præg på sangtitlerne, der altovervejende ligger til den skæve side. Ikke, at man ikke godt kan hitte hoved og hale i det, hvis man også læser teksterne – hvor fx denne sang belyser, hvordan en kødplanets skæbne nu er gjort, fordi dens hersker er død, og planeten derfor ikke vil opnå udødelighed – men altså. Det er lidt meget ud af leftfield, lige som lydsporet i øvrigt, og det har nu også sin umiskendelige charme.



5. Lich King – ‘Attack Of The Wrath Of The War Of The Death Of The Strike Of The Sword Of The Blood Of The Beast‘

Det er nærliggende at tro, at vi er ude i en gruppe indonesiske teenagere, der aldrig har lært andet end sløjt skoleengelsk – men åbenbart er vi ude i et ærkeamerikansk thrash-band, der her besynger bæstets væsen i en titel, der trods alt giver betydeligt mere mening, når man læser vers såsom:

"The beast in the past has done horrible stuff, and his victims were left quite displeased
No one knows what he's so angry about, maybe once in third grade he was teased
He's got chainsaws and bombs and an axe and some unfiltered cigarettes, too
He will unleash mass destruction, you're dead, you just got trashed..."

Ja, tongue in cheek for alle pengene. Det er i øvrigt andet nummer på pladen, efter en cheesy metal-intro, der hedder … ja … ‘Cheesy Metal Intro’.



Boblere:
Nile – 'Chapter for Not Being Hung Upside Down on a Stake in the Underworld and Made to Eat Feces by the Four Apes’
Vi giver Nile lidt længere snor. De må godt. Men alligevel. Bør vi vide noget mere om de der aber i underverden?

Hymenotomy – ‘Stealing a Young Sexy Goat from an Angry Farmer in Order to Have Sex with It While Unexpected Farmer Dismembers Your Body with a Blunt Machete’
Jovist, den er lang, men vi kan jo sådan set godt forstå, hvad der står. Bortset fra, at jeg personligt ikke helt tænder på den måde på geder. Sorry, not sorry.

Giraffes? Giraffes! – ‘I Am S/H(im)e[r] As You Am S/H(im)e[r] As You Are Me and We Am I and I Are All Our Together: Our Collective Consciousness’ Psychogenic Fugue’
En forvirrende omgang pseudo-intellektuelt vrøvl, hvilket nogen sikkert også vil tænke om musikken, der er solidt ovre i math-rock-verdenen … genren er så netop også årsagen til, at den kun havner som bobler.

Sidst, men ikke mindst, så lad mig da også lige hylde et bandnavn, alene fordi disse sydafrikanske death/grindere tydeligvis også har en forkærlighed for at skille sig ud fra masserne. Som om forkortelsen ikke er slem nok:
xAxVxLxExGxBxMxAxOxFxFxFxAxSxSxSxSxIxTxIxMxIxWxOxAxMxNxDxUxTxRxOxAxBxCxWxAxPxWxAxExIxIxPxPxOxHxFxFxFx

... så har jeg uendelig respekt for jer, der vil kunne indlære hele denne mindre novelle af et bandnavn på rygraden:
Acidic Vaginal Liquid Explosion Generated by Mass Amounts of Filthy Fecal Fisting and Sadistic Septic Syphilic Sodomy Inside the Infected Maggot Infested Womb of a Molested Nun Dying Under the Roof of a Burning Church While a Priest Watches and Ejaculates in Immense Perverse Pleasure Over His First Fresh Fetus