Mercenary's aften i Århus

Mercenary's aften i Århus
Heavyjam.dk til dansk metalaften med Mercenary, Mnemic og Hatesphere i den jyske hovedstad. Normalt ville man jo starte med at anmelde opvarmerne, men hvad nu hvis de er bedre end hovednavnet? Når Tarantino kan bryde med kronologien og få et mesterværk ud af det, så kan en heavyanmelder vel også forsøge sig…?!

Kongerne af Aarhus?

Danmarks selvproklamerede bedste liveband, Hatesphere, var på hjemmebane i Aarhus, men som det så ofte er set for AGF i de senere år, så blev denne fordel til en bagdel. Hatesphere har nemlig ikke materialet til at banke hverken Mnemic eller Mercenary, om end deres old school speed/thrash metal stil egentlig tit gør sig godt live. De lever på en sarkasme og et image, som ganske vist er morsomt, men de synes at glemme fornyelsen og kvaliteten. Deres musik ender meget hurtigt med at blive triviel, så derfor havde en halv time med Hatesphere været rigeligt!

Teknisk set kan drengene sagtens matche de bedste i DK, og undertegnede kan også sagtens høre dem igen, men de burde droppe deres morsomme side og skifte den ud med professionalisme og/eller et mere holdbart image, da dette er et must for at slå igennem for alvor uden for Aarhus!

More power

Aalborgensiske Mnemic trykkede den som altid af! Om man kan lide deres stil eller ej kan naturligvis altid diskuteres, men én ting, som der ikke hersker nogen som helst tvivl om, er, at de giver sig 100% og går friskt til sagen. Grydebanker Brylle er så absolut blandt de bedste indenfor sit fag i dette land, og han lægger da også en solid bund i lydbilledet. Da næsten alle Mnemic gutterne har en mørk fortid indenfor dødsmetallen, så er der da heller ikke nogen slinger i valsen med hensyn til tempo og teknik. Den meget kraftige skrigen som frontmand Michael får ”kommunikeret” ud til publikum passer også enormt godt til deres ret specielle stil. De gør som sådan ikke noget som nogen andre ikke har gjort før, men de synes at have fundet den rette blanding af ingredienser og dermed også en spillestil, der udstiller deres stærke sider positivt.

Selvfølgelig har bands som Fear Factory og Mesuggah ikke spillet forgæves, men undertegnede har en god fornemmelse af, at Mnemic kan nå samme niveau som fornævnte med den rette markedsføring og det rette gå-på-mod fra både dem selv og deres label.. Når man hører et nummer som "Bloodstained" fra sidste års "Mechanical Spin Phenomena", forstår man sagtens, at Nuclear Blast valgte at signe bandet. Om muligt er der mere knald på de nye numre fra ”The Audio Injected Soul”, så som "Jack Vegas", så fremtiden tegner ond (på den gode måde!) for de ambitiøse Aalborgensere.

Forventningens glæde

For at par uger siden læste undertegnede redaktørens 10 hurtige spørgsmål til Mercenarys bassist/vokalist Kral og ikke mindst dennes svar omkring sine all time favorit albums (hvor der var to Nevermore albums imellem!). Efter disse svar bandede og svovlede undertegnede ret så kraftigt over Nevermore, da det nu stod klart for mig, hvem der havde fjernet Mercenarys tidligere ”sparke røv charme”. De var jo ikke længere det samme band, som jeg for mere end 10 år siden faldt pladask for i tiden omkring "Domicile" demoen og senere "Supremacy" EP’en.

Javist er det et frit land, og heldigvis har vi da ikke alle sammen de samme fem favorit albums, selvom en komplet Deicide samling da bør være at finde i enhver heavyrockers samling (ik, Kong Kent?!). I samme ånd tillod jeg mig også at møde op på Train uden de store forventninger. Denne mangel på tiltro til Mercenarys nyere materiale blev dog allerede fra aftenens første nummer gjort til skamme! Fra deres seneste opus blev vi præsenteret for "World Hate Center", "11 Dreams", "Falling", "Firesoul" og "Sharpen the Edge". De nye numre virker fantastisk live. Kombinationen af Mikkels rene og teknisk sublime sang kombineret med Krals mørke grynt virker perfekt.

Enhver ros dette band har høstet over de seneste år er fuldt fortjent, da de teknisk er overlegne på alle instrumenter. De spiller meget udansk og synes at have fundet en blanding, som meget vel kunne blive en kæmpe succes på eksportsiden, da vores naboer i syd traditionelt altid har hyldet denne form for ”true” metal. En genre som også synes at vinde genindpas i USA, som vel nok også er Mercenarys ultimative mål… ??

Helt glemt at sparke røv havde bandet så absolut ikke, og det fremmødte publikum blev da heller ikke snydt for at høre "Bloodrush" og "Seize the Night" (fra "Everblack" albummet). Tommelfingrene opad for DKs førende metalband!

Mercenary
4