Fransk elegance
Fransk elegance
Fransk elegance

Alcest imponerede i et smukt og dragende show, der lagde et drømmende slør over Vega

06-05-2017
5

Alcest er om nogen ophavsmænd til den voksende blackgaze-scene, der som det mest naturlige i verden forener black metallens arrige aggressivitet med shoegazens bløde og drømmende fornemmelser. Og derfor også et meget oplagt band at have som hovednavn på en festival som A Colossal Weekend, der forsøger at udvide rammerne for, hvad den hårde musik kan.

Og det blev et ret så fortryllende show, som det franske band bød på. Ført an af den smågenerte Stéphane Paut – også kendt som Neige – tog de straks den fyldte sal i Lille Vega med ind i deres særprægede univers med åbneren 'Kodama' fra det nyeste album af samme navn. Et nummer, der klinger umådeligt meget af noget poppet, men som alligevel tager form som noget helt andet kørt igennem Alcests metal-blender.

Det er historien om det hårde, der bliver til det bløde. Om lyset, der skinner i mørket. På en gang banalt, men også en svær disciplin at mestre, uden at det hele vælter til den ene side og mister sin glans.

Men få gør det altså bedre end Alcest, hvilket især også kom til udtryk i den mægtige 'Oiseaux de Proie' og “hittet” 'Percées de Lumière' fra gennembrudspladen 'Écailles de Lune' (som du kan læse meget mere om her).

Live er bandet en sand fornøjelse – og det et tydeligt at mærke og se på Neige, hvor meget musikken betyder ham. En smittende aura, som spredte sig til hele salen, hvor der måske endda blev knebet en tåre eller to. For det er nærmest ubeskriveligt smukt, når Alcest drager på opdagelse i deres overjordiske, drømmende univers, hvor uskyldige feer lever side om side med onde monstre, som bliver holdt fra døren med blastbeats og desperate skrig – alt sammen pakket ind i rene vokaler og behagelige melodiske rundgange. Perfekt leveret, uden at blive mekanisk eller sætte den skrøbelighed, som hviler i musikken, over styr.