8. Gula
9. Ecclesia
10. Gargoyles
11. Necro Sapiens
Kent Kirkegaard Jensen
4

Sidste weekend rapporterede vi fra Amager Bio, da Necrofest-turnéen ramte hovedstaden med de tre jyske dødsmetalbands. Baest har trukket spor gennem hele kongeriget de seneste weekender sammen med Dawn of Demise og Nakkeknækker. Nu var tiden kommet til at slutte det hele af i Aalborg på Studenterhuset.

Efter to udsolgte shows i førnævnte Amager Bio og Baests hjemmebane, Voxhall, var det tid til at svinge nordpå og afslutte det hele lørdag aften i Aalborg. De unge knøse i Nakkeknækker havde fornøjelsen af at være første band på scenen, og ligesom de gjorde for en måned siden til Aalborg Metal Festival på præcis samme scene, formåede de på bare 20 minutter at sørge for både moshpit, circlepit og knurre vredt på mikrofon og instrumenter tilstrækkeligt til, at publikum kun ville have mere. Nakkeknækker har med ungdommelig charme og tæft for thrash og død formået at knække koden og er meget populære. I Aalborg var der kø ved merch-boden bagefter og helt fortjent. Det var tydeligt, at Nakkeknækker har haft godt af at være på turné med to erfarne bands. De var bedre end for en måned siden samme sted.

Det er vanskeligt at sige om Dawn of Demise var decideret bedre end sidst, vi så dem. Scott Jensen og resten af bandet fra Silkeborg har historisk haft et solidt bundniveau, hvad angår koncerter. Denne aften i Aalborg var ingen undtagelse. Der var fuld pedal fra start, og det hjalp selvfølgelig på det, at de lagde benhårdt ud med 'Juggernaut' og da Simon Olsen fra Baest kom op på scenen under 'Hate Takes its Form', kunne de to forsangere, Scott og Simon, ellers stå der og kramme, kysse og breakdance sig til publikums gunst. Det virkede!

For Dawn of Demise har alle dage haft den jyske lune, der, parret med tung dødsmetal, altid har været en vindende kombination på de danske spillesteder. Scott Jensen fik også nævnt, at han fyldte 52 år et par dage forinden. I Aarhus blev han fejret med en stor træstamme. I Aalborg nøjedes man, som sædvanlig, med at klemme nogle kolde øl ned sammen med publikum. Apropos vindende kombinationer.

Det er det også at sætte Simon Olsen og Scott Jensen sammen. For Baest leverede også varen i Aalborg. Der var kæmpe fest fra start. Publikum er helt oppe at ringe og der er både crowd surfing, moshpits og når Simon Olsen kommanderede wall of death eller circle pits, så skete det også. Der blev sågar stage-divet, og det var ikke kun begrænset til publikum. Da forsanger Christoffer Kofoed fra Nakkeknækker er med på scenen for at brøle her på Necrofest-turnéens sidste aften, smed både Kofoed og Simon Olsen sig ud blandt publikum og brølede på ryggen, båret af publikums hænder.

Shopped1200 72A6594

Sådan en lørdag aften var det altså tunge ting, der blev leveret. Det blev der i den grad sat en tyk streg under da Baest hev 'Gula' ud af ærmet, og så kunne Studenterhuset ellers vugge til en af de helt tunge. Tyngde var der i hvert fald nok af da Baest fik selskab af Scott Jensen på vokal midt i koncerten og de to frontmænd kunne fortsætte deres bromance, som startede da Olsen gæstede Dawn of Demises koncert. De to herrer kunne noget sammen og det kunne mærkes i Aalborg. Som Olsen sagde: "Hvis ikke det var for Dawn of Demise, så var der ikke noget Baest". Et fortjent cadeau til en af genrens fikspunkter i dansk dødsmetal.

Da Baest på egen hånd lukkede ned for koncerten var det med 'Necro Sapiens' som udgangsbøn. Her fik det aarhusianske band vredet det sidste ud af publikum på Studenterhuset i Aalborg, og fik samtidig givet sig selv, samt Dawn of Demise og Nakkeknækker, juleferie. Årets sidste show for de tre bands og sikke en afslutning. Ikke helt så mange mennesker som i Amager Bio og Voxhall, men nok til at salen kogte hele aftenen.

Vi bøjer os i støvet for den kemi, der er mellem Simon Olsen og Scott Jensen. Det var hele aftenen værd at se den oprigtige spilleglæde, de to forsangere havde i hinandens selskab.

Shopped1200 72A5792