Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

Totalteater i høj klasse

Populær
Updated
Totalteater i høj klasse
Totalteater i høj klasse
Totalteater i høj klasse
Totalteater i høj klasse
Totalteater i høj klasse
Totalteater i høj klasse
Totalteater i høj klasse
Totalteater i høj klasse

Batushka kom, så og sejrede. En gennemført musikalsk rejse overvældede, betog og drænede det århusianske publikum for kræfter en solvarm onsdag aften.

Kunstner
Titel
+ Mortuus + Pestkraft
Spillested
Dato
09-05-2018
Trackliste
1. Yekteniya I: Ochishcheniye
2. Yekteniya II: Blagosloveniye
3. Yekteniya III: Premudrost’
4. Yekteniya IV: Milost’
5. Yekteniya V: Svyatyy Vkhod
6. Yekteniya VI: Upovane
7. Yekteniya VII: Istina
8. Yekteniya VIII: Spaseniye
Koncertarrangør
Fotograf
Steffen Jørgensen
Forfatter
Karakter
5

Et solidt black metal-lineup havde fundet vej til Aarhus med det polske fænomen Batushka i front. Med den to år gamle koncept-debut ’Litourgiya’ i ryggen har bandet for alvor fået slået deres navn fast som en koncertoplevelse, man ikke må snyde sig selv for. Således var det også et totalt udsolgt Atlas, der var klar på at tage del i den russisk-ortodokse metalmesse, som pladen i sin helhed udgør.

Først var det dog tid til, at spanske Pestkraft skulle efterlade et aftryk. Hvilket de ikke rigtig magtede. Fem kutteklædte personer iført de karakteristiske lægemasker fra pesttiden entrede scenen og gav et stilstudie i, at indpakning ikke er alt. En fuldstændig stillestående koncert, hvor bandets klassiske Mayhem-inspirerede black metal slet ikke kunne sætte gang i publikum. Der var intet engagement at spore fra bandet, og den kvindelige forsangers skrivepult med tekster på, der dominerede den begrænsede plads på scenen, hjalp blot med til at give indtrykket af et band, der hverken ville eller evnede at levere en mindeværdig koncert. Videre. Næste.

Svenske Mortuus gjorde det noget bedre. Med en doom-inspireret black-stil, der trak på ideer fra landsmænd som Shining og Watain, entrede de scenen og gjorde deres bedste for at sætte publikum i gang. Modsat både Pestkraft og hovednavnet var der ikke skyggen af udklædning og gimmicks. Blot en rå, beskidt gang langsom black med enkelte rock’n’roll-elementer, der til tider mindede om eksempelvis lokale Horned Almighty. Publikum tøede så småt op, og Mortuus virkede, modsat Pestkraft, som om de faktisk syntes, det var hyggeligt at optræde i solbeskinnede Aarhus denne onsdag. En fin indsats, der fik vækket det pakkede lokale, inden hovednavnet gik på.

En seance med overjordisk kraft
På scenen er Batushka et større udstyrsstykke. Standere med menneskekranier, stager med tællelys og draperier af den hellige madonna blev hentet frem, mens bagtæppet var udformet som en altertavle. Nu var det tid til sortemandsmesse. Duften af røgelse bredte sig i lokalet, mens den blålige teaterrøg indhyllede scenen, og de karakteristiske små klokker kaldte forsamlingen op foran scenen til ortodoks gudstjeneste med et twist.

Bandet gik på scenen i dekorerede kutter og med ansigterne anonymiserede bag sækkelærred-lignende stofmasker. Og så formåede de ellers at gøre, hvad Pestkraft tidligere på aftenen ikke kunne. Stå fuldstændig stille og levere et brag af en koncert. Fra start fik den formummede forsanger, godt suppleret af det tre mand  høje herrekor, tiltrukket sig publikums fulde opmærksomhed, mens han førte dem igennem den russiske liturgi med fagter, velsignelser og fremvisning af Madonna-ikonet på pulten foran ham. Og selvfølgelig rigelige mængder storladen russisk messen og isnende metalskrig, der skar sig ind i alle, der overværede det.

Det fire mand store orkester spillede albummet ’Litourgiya’ fra ende til anden med en tightness og en gennemført præcision, der hensatte publikum i en trance, mens de oplevede den magtdemonstration, der er Batushka. Et fuldstændig opslugt publikum behøvede ikke den verbale interaktion med bandet, som i øvrigt var ikke-eksisterende, for at føle sig hensat i ritualet. Sætlisten var med konceptet ’Litourgiya’ givet på forhånd, og alligevel mærkede man konstant det uventede og overvældende vente lige om hjørnet. Ingen tvivl om, at Batushka efterhånden godt ved, hvordan en koncert med det album skal skæres, men de lykkedes også at gøre det til perfektion.

Showet i sig selv var andet og mere end en koncert. Det var teatralsk, det var storslået, det var anti-kristent, og det var sublimt musikalsk håndværk. Det var alt, man kunne bede om, inden man mentalt udtømt strømmede ud fra Atlas, hvor mørket havde sænket sig i mellemtiden. Batushka formåede til fulde at nedkalde en gennemført dysterhed over Aarhus denne onsdag.