Drejelire er et metalinstrument!
Drejelire er et metalinstrument!

Korpiklaani er måske bedst til polka, men Metsatöll er bedst til metal, hvilket gav en overraskende, men glædelig koncertoplevelse i Voxhall.

16-04-2013
3

En paradoksal men også ganske morsom historie randt mig i hu under koncerten i Voxhall.

I 1989 havde Grammy-komiteen for første gang vovet sig ud i den sikkert for komiteen meget grænseoverskridende idé, at det nok var tiden til at introducere kategorien ’Best Hard Rock/Metal Performance, Vocal or Instrumental’. Nominerede var ‘Blow Up Your Video’ med AC/DC, ‘Cold Metal’ med Iggy Pop, ‘Nothing's Shocking’ med Jane's Addiction, ‘Crest of a Knave’ med Jethro Tull, og ‘...And Justice for All’ Metallica. Og nej, Metallica vandt ikke deres første award ved den lejlighed. Ved afgørelsen, der har placeret sig i Grammy-historiens største "skandaler", løb Jethro Tull med Grammyen. Jethro Tull er da i godt nok at finde i rockgenren, omend på hylderne med progressiv rock og folk rock. Men metal har de sgu’ aldrig været. Reaktionen hos Metallica var naturligvis den forventede tøsefornærmethed, hvorimod Jethro Tulls pladeselskab straks indrykkede helsides annoncer i diverse rockmagasiner som eksempelvis Kerrang, der den gang stadig var metalmag nummer 1. I annoncerne var der kun et billede af en tværfløjte (som er Ian Andersons instrument i Jethro Tull) samt teksten: ’This is a metal instrument’.

Metallisk drejelire

Når denne lille historie fra fortiden dukkede op under koncerten med Metsatöll og Korpiklaani samt supportbandet danske Huldre, så skyldes det vel nok, at såvel Huldre og Metsatöll benytter sig af et så alternativt heavy metal-instrument som en drejelire. Drejelire er et middelalderinstrument med strenge og et håndsving, som aktiverer strengen i stedet for som på et almindeligt strengeinstrument, hvor man stryger eller knipser på strengene.

Det er mange år siden, at en drejelire ville være utænkeligt i metalsammenhæng. Men det er jo herligt, at genren hele tiden udvikler sig og kigger frem såvel som tilbage i sin søgen efter inspiration.

Første band på scenen i Voxhall – Huldre – var en artig overraskelse. Huldre spiller folk metal med rødder i den skandinaviske og angelsaksiske folkemusiktradition, hvilket er en modsætning til aftenens to øvrige bands, der i højere grad har inspirationer for den slaviske musiktradition. Huldre er festlige at opleve, der er gang i løjerne, og sanger Nanna Barslev synger fremragende. Udover bas, trommer, guitar og sang er der også violin samt fløjte og førnævnte drejelire (begge håndteret af samme person, dog ikke samtidig) i bandets instrumentering.

Andet band denne aften var et for denne anmelder helt nyt bekendtskab – og hvilken herlig overraskelse. Metsatöll fra Estland spiller en forrygende tung og inciterende folk metal med tyngden lagt på metaldelen. Bandet spiller i den helt traditionelle opstilling med sang, guitar, bas og trommer. Men har så lige tilført lydbilledet sækkepibe, fløjter og så igen altså drejeliren. Men ikke nok med det. Vi fik også lige en omgang jødeharpe for fuld udblæsning samt et nummer med a cappella sang, som nærmest lød som opvarmning til et krigsslag.

Famlende indledning

Korpiklaani havde en lidt famlende indledning til deres sæt. Lyden drillede lidt i starten og måske var det ikke en af de bedste dage for bandet. Efter de første par sange fik bandet dog spillet sig varme, og det blev en helt god koncert. Ud over den traditionelle rockinstrumentering stiller Korpiklaani op med harmonika og violin. Den finske og slaviske musiktradition er hele tiden til stede i bandets musik, og det foregår i en udmærket blanding med metallen.

Skal der gives en konklusion på koncerten, må det for det første være, at det var en dejlig oplevelse at opleve tre bands, som kunne fremføre deres musik uden at ty til sequencere, midi-filer og andet "båndet" materiale. Den opmærksomme læser vil således måske huske, at det var denne anmelders store anke mod årets bands i årets europæiske Paganfest.
Endelig må den endelige konklusion på koncerten være, at måske er Korpiklaani bedst til polka, men Metsatöll er bedre til metal!

Karakterer:
Huldre - ***