10. The Shooting Star
11. Explosia

12. Silvera
13. Vacuity
Jacob Dinesen (arkiv)
3

Gojira har de seneste år været inde i en god stime. Gode plader bakket op af virkelig stærke koncerter. Lige da franskmændene går på scenen på ’Faster Stage’ lørdag eftermiddag på Wacken Open Air 2018, ser det da også ud til at blive endnu en medrivende koncert, hvor brødrene Duplantier i den grad får vredet nakkerne om på publikum og serveret noget lækker, teknisk og progressiv dødsmetal, som kun franske kokke kan kokkere den.

Helt så godt går det bare ikke. Tempoet smutter lidt fra bandet, og koncerten går fuldstændig i stå under den grusomt ligegyldige trommesolo. Der er jo ingen i 2018, der behøver blive tvangsfodret som gæs for at forstå, at Mario Duplantier er en talentfuld trommeslager. Det er der ingen, der er i tvivl om. Det kan høres på plade og i særdeleshed fornemmes til koncerter. Alligevel skal vi trækkes med en trommesolo.

Altimens har publikum dog en fest for sig selv. Temperaturen lørdag eftermiddag er klart mere tålelig end fredagens bragende hede. Der er et behageligt, tyndt slør af skyer for solen, der betyder, at det er noget nær perfekte forhold til en koncert i det åbne. Men trods nogle stærke sange til sidst genvinder Gojira aldrig momentet efter trommesoloen, og det reddes heller ikke af, at publikum i koncertens samtlige 75 minutter har kastet badedyr formet som henholdsvis en spækhugger, hvidhaj og pukkelhval rundt mellem sig. Det er både morsomt at kaste med badedyr, og det passer jo også meget godt til Gojiras aktivisme, hvor de har et tæt samarbejde med Sea Shepherd Conservation Society omkring bevarelsen af havmiljøet. Helt efter planen havde organisationen også en bod på festivalpladsen.

Gojira blev bare ikke selv reddet. De startede med at lave et stort og flot hop op af vandet som et majestætisk dyr fra havet. Men hvor delfiner, hajer og sågar visse hvaler formår at lave en yndefuld landing, når de rammer vandet igen, så blev det faktisk lidt en maveplasker med Gojira på Wacken. Sange som ’The Heaviest Matter of the Universe’, ’Stranded’, ’L’Enfant Sauvage’ og ’Silvera’ fik selvfølgelig folk op i det helt høje gear, men medrivende blev det aldrig rigtigt. Den trommesolo skulle måske have været skiftet ud med ’Oroborus’ og så havde det set anderledes ud? I hvert fald sugede den livet ud af koncerten.