KTDF V: Et dødsmetallisk Janusansigt

KTDF V: Et dødsmetallisk Janusansigt

Unge norske Obliteration kombinerede det fremadskuende med det tilbageskuende i en ganske unik koncert på Kill-Town Death Fest.

06-09-2014
4

Jeg gad godt vide, hvad de putter i den hjemmebrændte (vi er trods alt i Norge) oppe i Kolbotn, hvorfra bands som Darkthrone, Aura Noir, Nekromantheon og altså Obliteration – der tæller flere medlemmer fra Nekromantheon – kommer. Hvis jeg spillede musik, ville jeg nok også gerne have noget af det. I hvert fald har scenen, som kalder sig Kolbotn Thrashers Union, noget ganske og aldeles unikt, med en lyd, der er grundet i 80’erne, men som også besidder en friskhed og en skævtriffende, avantgardistisk tilgang, som gør den unik på dagens metalscene.

Som de fleste andre bands herfra har Obliteration samme egenskaber. Det er, som hvis Darkthrones ’Goatlord’ var udkommet som bandets planlagte andet album og havde revolutioneret death metal-scenen, som den kontrafaktisk burde havde gjort, hvis ikke Darkthrone havde skrinlagt albummet for i stedet at revolutionere black metal-scenen.

Bandet leverer komplekse kompositioner spillet (bevidst?) primitivt og kan minde en art blanding af tidlig Voivod, Celtic Frost, Darkthrone anno ’Goatlord’ og ’Panzerfaust’ mikset med en alligevel unik tilgang, der peger ligeså meget fremad, som den er tilbageskuende – skæve guitarriffs og trommerytmer blander sig med psykedeliske tendenser, og frontmand Sindre Solems torturerede vokal , der spænder fra det aggressivt snerrende over en dronende gurglen til det højstemt messende, der måske ikke er helt rent, men netop derfor får en ekstra effekt, der højner den unikke effekt

Tempoet er varieret, men denne lørdag aften virker de doomy sange ikke helt så strukturerede som på plade, og publikum falder sine steder lidt fra her – en gruppe ved siden af mig har mere travlt med at tage selfies end at lytte til musikken (så nåede det sgu også undergrundsmetallen...jøsses) – men det rokker ikke ved, at Obliteration er et band, der fremstår egensindigt og fremragende med deres på en gang fremadskuende og tilbageskuende lyd. Hvis de fortsætter den rivende udvikling, de er inde i, går de en stor fremtid i møde.