3. The Dawn for Our Race
4. Dimension of Darkness
5. Trespassing into... the Abyss
6. Concealling the Dayligtht
7. World Devastator
4

Svenske Moondark var et af festivalens store scoops. Både for de, som rent faktisk kendte bandet på forhånd, og for de, som ikke gjorde. Moondark udsendte i 1993 et enkelt demobånd, der i 2007 blev genudgivet på cd i 1000 eksemplarer. Det svenske band eksisterede nemlig kun i ganske kort tid i 1993 og gav vist nok kun en enkelt koncert, inden de gik i opløsning. Frontmand og bassist Mats Berggren lagde efterfølgende musikken på hylden. De øvrige medlemmer fortsatte her og der, men har nu gendannet det gamle band. På scenen i Ungdomshuset havde de tre af de originale medlemmer allieret sig med en ny bassist og hyret Alexander Högbom, der også håndterer vokalen i October Tide.

Her stod de så. Klar til at spille for første gang i 21 år. Modsat deres mange landsmænd, der i starten af 90’erne gjorde sig i den melodiøse dødsmetal som At the Gates eller en mere rocket stil som Entombed, er Moondark mere i retning af klassisk amerikansk dødsmetal. Og det rykkede denne her tidlige aften! Fra start til slut serverede Moondark de syv numre fra demobåndet. Endda i samme rækkefølge som på demoen. Alexander Högboms vokal fremstod mere skrigende end sin originale forgængers meget dybe growl, men det passede nu meget godt til musikken.

Generelt var der mere tempo på numrene, end det ofte meget tunge temppo, man finder på demoen. Især i ’Dawn of the Race’ blev der sgu gået til stålet, mens Alexander Högbom havde godt travlt med at tømme en flaske Captain Morgan, når der ikke skulle synges. Sådan! ’World Devastator’ lukkede heftigt af for den sjældne oplevelse, hvor et par enkelte skønhedsfejl sneg sig ind, men ellers  var det en fyrre minutters holdbar koncert, der fik de sidste efterdønninger fra lørdagen ud af kroppen.