Make Europe great again!
Make Europe great again!
Make Europe great again!
Make Europe great again!
Make Europe great again!
Make Europe great again!

Kombinationen af Filter og Combichrist var et kæmpe mismatch. Publikum kom enten for at se det amerikanske eller norske hovednavn og var ikke specielt interesserede i, hvad det andet band kunne præstere.

+ Filter + Lord of the Lost
12-06-2016
Kenny Swan
3

Filter, Combichrist og Lord of the Lost. En sær sammenblanding, hvor fællesnævneren var industrial. Af forskellig afart, der både gav mulighed for at opleve Filter og Combichrist spille en god blanding af gammelt og nyt materiale. Filter aka Richard Patrick udgav tidligere på året bandets 7. studiealbum, ’Crazy Eyes’, og Combichrist aka Andy LaPlegua udgav bandets 8. studiealbum, ’This Is Where Death Begins’ den 3. juni. Altså var der rig mulighed for at opleve ny lyd fra de to hovednavne.

Dansk koncertdebut
Inden det nåede dertil, blev Amager Bio og de få fremmødte udsat for det tyske goth/industrial-band Lord of the Lost. 45 minutter for fulde udblæsninger, højt energiniveau og svingende lyd. Især vokalen led, mens trommer og bas buldrede løs. Hvad bandet manglede i god lyd, leverede de til gengæld i sceneoptræden. Forsanger Chris Harms ejede scenen og virkede upåvirket af de få gæster.

Resten af bandet lod heller ikke til at være videre generede. De var nok bare glade for at kunne krydse Danmark af i deres tour-bog. Som Harms gav hele bandet en indlevende optræden, godt hjulpet på vej af gruppens udmærkede sætliste. Specielt ’Six Feet Underground’, ’Dry the Rain’ og ’Die Tomorrow’ blev leveret meget mere intenst og levende end på pladen. Til gengæld var bandets afsluttende cover-runde, bestående af Backstreet Boys’ ’Everybody (Backstreet’s Back)' og calypso-bangeren ’La Bomba’, en mærkelig afrunding på koncerten. Sjovt og hyggeligt, men også ude af trit med den dystre tone og vibe, der prægede resten af koncerten.

"Somebody should kill Donald Trump!"
Der var intet filter. Richard Patrick havde en politisk agenda, og gav klart udtryk for den. Ikonet var en x-faktor af format. Ingen, heller ikke resten af bandet, kunne forudsige Patricks næste handling. Et faktum, der gav koncerten karakter. Et vanvittigt og uventet udtryk, der sjældent ses på den nutidige, professionelle koncert-scene.

Var Patrick tilbage på stoffer? Næppe. Men han virkede eksalteret og ukontrollabel. Den politiske agenda lå tungt på Patricks skuldre. Donald Trump blev nævnt flere gange, med tydelig foragt. Der blev marcheret i strækmarch og heilet, mens Patrick imiterede Trumps taler. Patrick gik endda så langt som til at sige, at nogen burde dræbe Trump. ”Obama should CIA his ass!”. Der var ingen tvivl om, at Patrick mente det alvorligt. Ligesom der heller ikke var tvivl om, hvor påvirket den ikoniske forsanger var af weekendens skrækkelige hændelser i Orlando. I den kontekst var Filters musik fællesnævneren, der bar bandet og Patrick igennem koncerten.

En koncert, der var bygget op om en godt blandet sætliste. Publikum fik mulighed for at trippe sammen med resten af bandet på ’(Can’t You) Trip Like I Do’, rocke med på ’Jurassitol’ og mærke forsangerens oplevelse og kamp med stofferne på den skrøbelige ’Take a Picture’. Det blev kun til to nye numre. Førstesinglen ’Nothing in My Hands’, der stod som et af de skarpeste numre denne aften, og LGBT-hymnen ’Pride Flag’, der naturligvis blev introduceret og fremført ekstremt følelsesladet. "I'm sorry for being so political tonight, but I have friends in Orlando," lød det fra Patrick i forlængelse.

Hittet ’Hey Man, Nice Shot’ lukkede Filters del af arrangementet. Patrick trak ud i forhallen og gav de fremmødte fans mulighed for et impulsivt meet’n’greet. En smuk afslutning og en forsanger og omdrejningsperson, der reelt virkede glad for at være i Danmark, glad for at se de fremmødte, om end det ikke var mange. De, der var der, fik til gengæld en koncertoplevelse af de sjældne.

Aftenens fest
Aftenens tredje indslag, Combichrist, anført af norske Andy LaPlegua, var aftenens højdepunkt for det tilbageværende publikum. De kom ud fra mørket i en sky af røg og lagde ud med 'Slakt' fra det spritnye lbum 'This Is Where Death Begins'. I aftenens anledning var LaPlegua flankeret af to trommeslagere, en bassist og en guitarist. Det lod ikke til, at LaPlegua og hans musikere lod sig mærke med den halvtomme sal. I stedet fremførte de storsmilende aftenens numre. Det på trods af at en stor håndfuld gæster havde forladt Amager Bio, efter Filter sluttede, sandsynligvis uden at have skænket aftenens sidste band en eneste tanke. For dem var koncerten allerede slut. Tilbage i salen stod en broget skare, hvoraf mange promenerede den sorte tøjstil, som industrial-genren dikterer.

Resten af koncerten bestod af både gamle og nye hits. Publikum blev blandt andet begavet med 'Throath Full of Glass' og det bastunge hit 'Get Your Body Beat', der satte gang i dansen. Selvom LaPlegua sang og brølede sig igennem koncerten og dominerede scenen, mens han svingede med mikrofonen, var det til tider svært at høre vokalen. Ikke mindst når han talte direkte til publikum. Dette resulterede i en tøven og miskommunikation imellem bandet og publikum.

Til trods for disse lydmæssige udfordringer skabte Combichrist en energisk og vedkommende koncert, der bar præg af humor og god kemi imellem bandmedlemmerne. Dette blev understreget af aftenens sidste nummer, hvor medlemmerne fra Lord of the Lost, iført lyserøde hotpants og g-streng, sprang ind på scenen. Sammen med Combichrist skabte de en kaotisk og humoristisk afslutning. En slutning, der passende opsummerer den rutschebane af følelser, som aftenens publikum blev udsat for i løbet af de tre koncerter.

Selvom publikum sandsynligvis var tilfredse med aftenens tre koncerter, var der ingen tvivl om, at det var et mismatch. Specielt hvad angår Filter og Combichrist. På papiret er der en genremæssigtsammenhæng, men på scenen var det tydeligt, at de to hovednavne sammen var et fejl-cast. At touren går under navnet 'Make Europe Great Again', tyder på, at den politisk engagerede Patrick fra Filter har haft en stor del at sige. Så hvorfor headlinede Combichrist? Hvorfor var de to bands egentlig på tour sammen? Hvorfor ikke gæste Danmark hver for sig, med hver deres publikum?

Det store mismatch mellem de to hovednavne medførte, at store dele af publikum ikke gad se andet end det band, de oprindeligt var kommet for. Combichrist-publikum ventede i området uden for koncertsalen under Filter-koncerten, og gæster, der var der for at se Filter, gik efter deres koncert. Resultatet var en mærkelig stemning af konstant opbrud. Alt i alt en speciel oplevelse og aften i Amager Bio.