Energi i stride strømme

Fremmødet var kun akkurat hæderligt på Beta fredag aften, svenske Martyrdöd og engelske Palm Reader begejstrede med hvert sit tag på energisk og veloplagt og ikke mindst støjende musik.

Palm Reader
05-06-2015
Kenny Swan
4

De fleste folk, der læser artikler på Devilution, kender nok en person eller to, der de forgangne dage har spammet Facebook til med alskens herlige oplevelser fra Sweden Rock, så man kun kunne være misundelig og tro, at alle var draget af Sveriges til. Og vores Facebook-side holdt sig da langt fra tilbage og der blev postet adskillige fotos fra det svenske rockparadis.

På Beta fredag aften blev illusionen om, at alle andre end en selv var i Sverige forstærket. Fremmødet var nærmest ikke eksisterende, hvis man havde vovet sig ind på spillestedet før showstart for lige at varme op med en bajer. Det blev heldigvis bedre, og således fik Palm Reader alligevel nogle håndfulde mennesker at trykke den af over for.

Genkendelige elementer underlagt kaos og kontrol

Englænderne lod sig ikke kue og leverede et energisk show, hvis lige herhjemme bedst kan sammenlignes med Scarred by Beauty - måske en tand mere kaotisk for førnævnte danskere har nogen gange haft elementer, som virkede koreograferede. Palm Reader havde en god lyd til sin musik, der vekslede mellem kaos og kontrol og havde rødder i hardcore, men bandet arbejdede også med groove, post-rock (et par steder måske endda post-(pop?)-black a la Deafheaven) og så mere metallisk-melodiske riffs.

Musikalsk altså en god palette af dette og hint, men med det solide favntag i hardcore blev det ikke mere fjernt end, at det hele faktisk virkede ret tilgængeligt. Eneste sted, hvor variationen ikke var ligeså fed var hos den sympatiske frontmand, som ikke forlod sit råberi meget til fordel for andre sangteknikker - havde det ikke været for adskillige plusser på kontoen for bandets andre kort på hånden, så kunne vokaldelen godt gå hen og blive lidt kedelig i et længere show.

Let ensformig vokal til trods, så var det stærkt underholdende og man kunne ikke andet end holde af et band, som smadrede så meget igennem og virkede hengivne overfor det publikum, der trods alt var mødt op. Bandet formåede også at holde de fleste tilskuere i salen frem for baren og publikumsantallet voksede stille og roligt undervejs.

Energisk - på en anden måde

Svenskerne i Martyrdöd kunne fra scenen se en større flok forventningsfulde folk kigge op mod kvartetten end det solide opvarmningsband havde fået lov til. Folk var kommet flere til og flere tog pladserne helt oppe mod scenekanten for en position i større kontakt med bandet.

Energien i den crust-punkede og herligt metalinficerede musik skar igennem på Beta, så bandet behøvede ikke samme energiske scenefremtræden som supportbandet for at smitte publikum med action. På den seneste skive 'Elddop' gennemsyrer catchy melodier musikken, så det næsten tangerer et melodisk niveau som hos den svenske dødsmetalvariant, der har gjort Göteborg kendt i metalverdenen.

Der var et naturligt fokus på den nye plade, og live fungerede sangene rigtigt godt, mens de ældre sange, havde en lidt mere rå energi, som kunne minde om noget som danske The Kandidate har dyrket - hvis der skal drages sammenligninger til noget hjemligt. Dén blanding mellem sange, hvor smadderkassen er pakket ind i melodi, og de sange, hvor råheden er vital og imponerende, var medvirkende til det effektive resultat. En fuldfed koncert i virkelig lækker lyd (på dét punkt er det jo efterhånden nok at nævne, at spillestedet hedder Beta) med nogle svenskere, som virkede dedikerede til musikken.

Sammenspillet var sejt, og Jens Bäckelin holdt på trommerne et tung-energisk groove, og var det solide fundament, som bas og guitarer så elegant byggede ovenpå. Det var næven i vejret og fuld fart frem - med delvis undtagelse for den næsten instrumentale, melodiske - ja, nærmest episke - 'Martyren', som tryllebandt med sine dragende riffs og leads midt i sættet, hvor der i stedet blev plads til den mere introverte performance fra både band og publikum. Martyrdöd leverede varen, og fik ikke lov til bare at slippe, og efter kort kalden på bandet, blev det lige til lidt ekstra, da bandet første gang forlod scenen.

Når man nu ikke lige var til Sweden Rock, så var Martyrdöd et glimrende alternativ til lidt musikopdragelse på svensk facon.

Karakterer:
Palm Reader: 3