Mighty Fight Night: Talentdysten
Mighty Fight Night: Talentdysten

Mighty Music - det stolte danske pladeselskab - havde sat sig for at få øjnene op for undergrundens bands via en talentkonkurrence.

+ The Vision Ablaze + Sylvatica
20-05-2011
3

Princippet var enkelt: spillede man i et dansk metalband uden kontrakt, så kunne man sende en mail med links til sin musik, og så ellers krydse fingre for, at man blev blandt de heldige tre, som skulle dyste. Præmien var en tur over i til Jacob Hansens studio for at indspille lidt lyd, der senere skal udgives af Mighty Music/Universal.

Mange havde sendt ind, men det blev Contrition, Sylvatica og The Vision Ablaze, som stak snuden længst frem. Forfriskende med bands, som måske ikke var så kendte endnu eller havde fået fokus via fx Underground Music Awards eller den store Wacken Metal Battle.

Vikinger, jeans og sokker

Sylvatica trak den svære opgave med at starte på en St. Bededag, der havde haft udmærket vejr, så folk måske var svære at trække tidligt ned i kælderen under Skindergade. Af de tre dystende bands skulle gruppen vise sig at være det mindst rutinerede. Det føltes i hvert fald som om, det kun var forsanger/guitarist Jardén, som forsøgte at komme ud over scenekanten.

Sylvatica
Sylvaticas Jardén i gang med at headbange (foto: C.V)

Musikalsk var der udmærkede riffs at spore i den viking/folkemusik inspirerede halvsorte lyd, men lydbilledet kunne godt have været lidt mere massivt, og specielt synd var det, at bassen ikke fik lov at fylde mere i dét, der ellers kunne lyde som et fedt melodisk bas-tappingstykke. Gutterne var trukket i kluns, der skulle lede tankerne på dengang mænd tog på togt, men det var nu sært at det ene medlem bar sokker og mørke jeans, når der nu var bare tæer og mindre moderne hoser på de andre.

Sylvatica savnede klart rutinen, og det lagde også lidt en dæmper på showet, at der var lidt stille mellem numrene og der måske i betragtning af showets 20 minutters varighed blev brugt lidt rigeligt tid på at stemme instrumenter. Men den slags skal kommende shows nok få gjort bod på. Se eventuelt en optagelse fra showet &feature=player_detailpage" target="_blank" title="Sylvatica">HER!
(Karakter: 2)

Squashbuddy på guitar

The Vision Ablaze gik til sagen med en mere svedig attitude. Fra vikingestilen før og nu til Hummel-shorts og svedbånd med Adidas-logo lige midt i panden på bandets korthårede guitarist. Jo, der skulle svedes for alvor, og forsanger Peter gav sig også fuldt ud til bandets moderne metal krydret med lidt tekniske indslag af og til. Vokalen var en blanding mellem råb og en speciel ren vokal, der bestemt kan blive et af bandets fede varemærker.

The Vision Ablaze
Peter Kelkelund i front for The Vision Ablaze (foto: C.V)

Gruppen havde linet Jäger-shots op til publikum - måske for at lokke stemmer til eller også blot for at få gang i festen? Der kom bestemt også mere gang i den, og de 20 minutter forsvandt hurtigt. The Vision Ablaze viste, at de, trods de kun har en demo ude, er et band, der er nået rimeligt langt i forhold til at finde sin lyd, og endda kunne præstere et energisk show - se klip fra showet &feature=player_detailpage" target="_blank" title="The Vision Ablaze">HER!
(Karakter: 3)

...And we have a winner!

Contrition gik på som det sidste af de tre dystende bands. Skulle man tro det forrige band, så havde Contrition alle sine gymnasievenner med. Hvor de end kom fra, så blev der ganske godt fyldt ud foran scenen, og flere lod til at kunne nogle af ordene i bandets musik, der som The Vision Ablaze også trak på det mere moderne udtryk i metallen med en blanding af lidt af det hele.

Det blev dog også lidt for smart "highshool-rock", da bandet forvildede sig ud i en intetsigende ballade-agtig ting - præsenteret som noget af bandets nyeste materiale. Når man kun har tyve minutter at imponere i, så skal man være 100 % sikker på, at en stille sang med ren guitar og ditto vokal har noget at byde på. Flad sang, ligegyldigt riff. Heldigvis blev sangen bygget op med lidt mere energi, så man ikke var helt snorkende, da bandets anderledes seje afslutningsnummer kom på (tjek det ud nederst i artiklen).

Contrition endte med at trække sig sejrrigt ud af dysten, så enten har publikum og dommerpanel set anderledes på fadæsen med balladen eller også betød bandets unge alder, at man kunne forvente en nærmest eksplosiv udvikling fremover, for talentet var helt sikkert tilstede.
(karakter: 3)

Svært valg

Det har sikkert været en svær beslutning for dommerpanelet, for set gennem Devilutions øjne (vi var nogle stykker til stede), så kunne det ligeså godt have været The Vision Ablaze, som skulle have vundet. Uanset hvad skal det blive spændende, om Mighty Musics passion og øje for den danske metal betyder, at de her tre bands snart blive store.

Efter talentdysten spillede tre af selskabets etablerede navne: Vanir, Helhorse og Scarred By Beauty. Det er beskrevet lige HER!

Og vinderbandet i dysten får du som lovet herunder: