Copenhell 24: Rørende comeback
Trods Paul Christensen er uhelbredeligt syg, så stråler og spiller Pretty Maids stadig som rockstjerner og leverede en rørende koncert i Copenhells historie
2. Kingmaker
3. Back to Back
4. Red, Hot and Heavy
5. Will You Still Kiss Me (If I See You in Heaven)
6. Serpentine
7. Yellow Rain
8. Rodeo
9. Pandemonium
10. I.N.V.U.
11. Please Don't Leave Me
12. Little Drops of Heaven
13. Love Games
14. Future World
Til efteråret er det 40 år siden, at heavy metal i public servicens navn første gang blev formidlet i dansk tv. Igennem fire udsendelser på DR mødte seerne en purung Lars Ulrich, der boede i USA og havde et band, der hed Metallica. Og en flok unge mænd fra Horsens og Vejle, der kaldte sig Pretty Maids, og som var iført rød spandex og makeup, så seerne fik aftenkaffen galt i halsen. Ak ja, heavy metal var noget værre noget!
Ingen havde forventet, at heavy metal 40 år senere ville blive samlingspunkt for 35.000 mennesker på Refshaleøen. Og ingen havde i særdeleshed kunnet spå om, at den unge gut fra USA ville blive genrens helt store stjerne, og fire årtier senere være i stand til at samle næsten 100.000 mennesker til to koncerter i Parken. Og flokken fra Horsens en uge senere ville stå foran flere tusind mennesker på en torsdag aften på en metalfestival.
Pretty Maids’ koncert på Copenhell var ikke blandt legendernes bedste. Men koncerten var et symbol på, hvor meget vilje og ukuelighed der er i heavy metal. Og hvor trofaste genrens fans er. Da jeg stiller mig alene foran scenen et kvarters tid før showtime, prikker sidemanden mig på skulderen. Han er helt oppe at køre af begejstring over at skulle se Pretty Maids igen. Han er fra Horsens, og har set dem over 50 gange lige siden begyndelsen, fortæller han. Så mange gange har jeg ikke set dem. Jeg er født i samme år som Pretty Maids blev dannet i 1981, men da jeg fortæller ham, at jeg er opvokset i de samme betonblokke på Nørremarken i Vejle, hvor forsanger Paul Christensen også er vokset op, får jeg et solidt skulderklap.
Hvis nogen er tvivl, så kan jeg godt fortælle jer, at kommer man fra Vejle, så har Pretty Maids stor heltestatus. Vi har heller ikke så mange af dem. Altså helte. Ud over Paul Christensen, så er der fodboldspilleren Allan Simonsen og digteren Inger Christensen.
Da min gode ven fra gymnasietiden, Morten Birk, der står bag den fremragende podcast Lyden af dansk metal, for en ti år siden blev Pretty Maids’ lydmand, var det kæmpestort. Og det er ikke så få røverhistorier han kan fra at have været på verdensturné med Pretty Maids. Hvad der sker på landevejen bliver på landevejen, men det er vist ingen offentlig hemmelighed, at Pretty Maids har levet som vaskeægte rockstjerner med alt, hvad der hører sig til af sprut og rusmidler.
Den slags slider på krop, sjæl og venskaber. Pretty Maids var faktisk et overstået kapitel. Paul Christensen og guitarist Ken Hammer havde ikke talt sammen i fire år siden bruddet i 2019. Lige ind til Copenhell sidste år annoncerede Pretty Maids som et af de første navne på årets program. Udover en hemmelig prøvekoncert i Albertslund få dage før, så var det jydernes comeback efter fem års pause fra scenen.
Gensynets glæde summede tydeligt i luften blandt de fremmødte, der dog ikke kunne fylde pladsen foran Hades fuldt ud. Men sådan er det jo på Copenhell, hvor rock og klassisk heavy metal som Pretty Maids og Accept har sværere vilkår end hårdtslående moshpit-metal.
Klokken 23 sharp indtog de så scenen og lagde ud med ’Mother of All Lies’ fra 2013s ’Motherland’, der gik over i titelnummeret fra 2016s ’Kingmaker’. Det startede stabilt, og spilleglæden var ikke til at tage fejl af.
Der blev skreget gedigent med fra publikum, da debutpladens suveræne ’Red, Hot and Heavy’ blev tidligt serveret. Det er et nummer i verdensklasse. Men det er også her, at det er slående, hvor lidt kraft der er tilbage i Christensens stemme. Men forståeligt nok. Siden 2021 har Christensen levet med uhelbredelig cancer. ”Jeg kan være død om et halvt år,” sagde han i Vejle Amts Folkeblad i 2021.
Men mirakuløst står han stadig på scenen.
Så skide være med, at stemmen selvfølgelig ikke er, hvad den har været. Det er en triumf i sig selv, at Pretty Maids står samlet og efter fire årtier stadig stråler som rockstjerner. Og det er et decideret rørende øjeblik i Copenhells historie, da megahittet ’Please Don’t Leave Me’ bliver serveret som et magisk indslag, da tiden rammer midnat. Kort efter lukker ’Future World’, og bandet er selv tydeligvis rørt over modtagelsen. Det er formentlig også for sidste gang, de spiller på Copenhell.
Men om to måneder står de i hjembyen og spiller på Jailbreak i Horsens. Det kan kun blive et stort øjeblik.