DeadAnatomy1200_72A0322

Amerikanske Primitive Man serverede deres doom på 1000Fryd med tyngde, og Dead Anatomy varmede op i en helt anden genre.

+ Verset Zero + Dead Anatomy
29-04-2022
Kent Kirkegaard Jensen
3

Primitive Man er et stort navn i doom-genren og allerede booket til Roskilde Festival til sommer. Vi måtte derfor lige tage temperaturen på deres dagsform, da de kiggede forbi 1000Fryd i Aalborg. Godt, vi gjorde det. For de kan noget.

Først varmede lokale Dead Anatomy op. Det er en omgang teknisk dødsmetal, hvor man i den grad har hørt Cannibal Corpse, og de har en masse nye sange med sig. De spiller naturligvis numre fra den EP, de udgav i starten af marts måned og særligt på sangen 'Fresh Out the Womb' bliver publikum vækket til live, hevet ud af livmoderen og så bliver der moshpit på 1000Fryd. Man også fornemme noget thrash i lyden hos Dead Anatomy, der lydmæssigt er lidt en kontrast til hovednavnet, men alligevel har perfekt energi til at vække publikum. Opgaven fuldført.

Noget mere aparte er det franske noise-projektet Verset Zero. En pult med keyboard, knapper og en basguitar sættes i gang, og støjen akkompagneres i starten af et kirkeorgel, der er med til at skabe stemningen. Verset Zero skriver selv, at de er de hemmelige vers i den kristne bibel om en forrådt, tortureret mand, der vender tilbage til Jorden for at få sin hævn over menneskeheden, udslette al håb og tro, mens det mørke budskab spredes.

Der bliver i hvert fald spredt støj og forvrængning samt torturerede skrig fra Verset Zero, der dygtigt skaber stemning, mens han klædt i kutte og maske skiftevis laver bas og skrig på mikrofonen, der så gengives gennem samples. Det hele forvrænget og forskruet. Er man til dark noise, så er Verset Zero helt sikkert værd at lytte til. Er man ikke, så bliver det måske lidt ensformigt og bizart at være vidne til.

Og så er scenen sat til Primitive Man. Direkte fra Denver, Colorado går trioen på scenen og forsanger Ethan Lee McCarthy starter med at sige "How many of you like thrash metal? I don't", og så går de ellers i gang med deres tunge doom. Her er der også masser af støj, og der bliver kørt musik igennem forvrængningspedaler, og brølet i mikrofonen fra McCarthy er da også noget nær umuligt at dechifrere. Længere væk fra thrash metal og den lokale opvarmning kommer vi næppe.

Primitive Man kan dog deres metier. Tonerne er tunge, og trommerne høje. Trommeslager Joseph D. Linden er et bæst bag kedlerne. Der bliver slået meget hårdt ned i skindet på de stakkels trommer, og sådan er det fra start til slut. Intensiteten er høj, det samme er lydniveauet. Bassen, der hænger over skulderen på hærdebrede Jonathan Campos har også en vild bund, og man kan se, hvordan Campos og McCarthy hele tiden har kontakt undervejs i koncerten. Der bliver naturligvis spillet en del fra deres seneste plade 'Immersion', der blev udgivet i august 2020.

Publikum har også kontakt med bandet. De nyder den tunge, sludgede doom, der ligesom Verset Zero til tider udvikler sig til en messen, dog bare tungere og langt mere instrumentorienteret. For de, der har billet til Roskilde Festival og er fans af band og genre, der er der noget at glæde sig til. De spiller godt sammen, har styr på deres lyde og udtryk og ikke bange for at skrue op, så ingen er i tvivl om, hvad de vil.