8. Swedish Pagans
9. Sun Tzu Says
10. The Art of War
11. Primo Victoria
12. Metal Crüe
3

Med 'The Final Countdown' som introbånd gik Sabaton på True Metal Stage, hvor eftermiddagssolen havde drejet sig rundt og bankede lige så hårdt ind på scenen, som på publikum. Det var dog ikke kun varmen, der ramte forsangeren, da han gik op på scenen. Det var også den store tilslutning, der var på festivalpladsen. For der var mødt rigtig, rigtig mange op til Sabaton. Tyskerne elsker den særlige blanding af power- og folkemetal, hvor rytmen banker jævnt og fast, og hvor teksterne omhandler krig. Sabaton er præcis det. En art vikingemetal, hvor teksterne omhandler moderne krigsførelse.

Forsangerens interaktion med publikum blev et omdrejningspunkt for koncerten. Han sagde adskillige gange, at han var meget beæret og overrasket over hvor mange mennesker der var mødt op og sang med. Bandet var tydeligt overvældede over opbakningen. Og så kunne forsangeren ellers fabulere over, hvorfor tyskerne altid skråler 'Noch ein bier' mellem numrene til en Sabaton-koncert.

Det var dog ikke kun mellem numrene, der blev sunget med. Der var fællessang og -klap på 'Swedish Pagans', og derefter blev det også til en god gimmick fra den veloplagte forsanger. Han spottede en festivalgænger blandt publikum, der havde samme armerede vest på, som han selv. Han pegede på ham og ville have ham fragtet op til scenen via crowdsurfing, så de kunne bytte vesten. En ganske god gimmick, der uden tvivl var benzin på bålet hos de mange fans.

Hen imod slutningen af showet går jeg ned mod udgangen, da jeg har en fræk aftale med Biergarten efter koncerten. På det sidste nummer står jeg derfor helt nede ved udgangen på festivalområdet og kan pludselig mærke jorden gynge under mig. Det er publikum, der hopper sammen med Sabaton, og selvom denne anmelder på daværende tidspunkt står over 100 meter fra det tætpakkede publikum foran scenen, så kan det mærkes i jorden, at de alle hopper med i takt med musikken. Det giver næring til den teori, der er blevet hånet af mange, men måske alligevel er værd at efterprøve igen. At hvis samtlige mennesker på jorden hoppede i takt, så ville man kunne ændre jordens rotationsmønster. Efter Sabaton på Wacken i 2013 er jeg blevet i tvivl om, hvorvidt videnskaben måske har været for hurtigt ude med et dementi af den teori.

Festen fik dog ikke gjort anmelderen til fan i samme skuffe som dem, der stod oppe foran. Bandet var veloplagt, overvældede og leverede en fest. For det kvitterer vi med en solid karakter.