TR5_7935 copy
TR5_8085 copy

Gabestok var taget til Roskilde for at slå ihjel

28-06-2022
Peter Troest
4

Tirsdag eftermiddag skulle der endelig tændes op for de sorte gryder på Rising. Daufødt havde dagen forinden som de første, lagt en ond og hidsig stemning an, men nu skulle vi have pumpende bølle-black.

Energien var høj fra start, og særligt forsangeren trykkede den af med alt han havde. Med den højtsiddende guitar og måden at bevæge sig på, var det som at se Jack Black på scenen i School of Rock. Han havde en voldsomt fed og elskværdig energi, der holdt gennem hele showet. Der var de andre kutteklædte instrumentalister noget mere stillestående, men det er vel også en del af æstetikken. Det gav nu alligevel uligevægt på scenen.

En musikalsk slægtning
Denne dag havde Gabestok en gæstesaxofonist med, hvilket slet ikke var så underligt som det umiddelbart lyder, for når der endelig kom styr på lyden efter et par sange, gav det et fedt schwung i lydbilledet. Særligt da de trak deres stærkeste sang, 'Træk Stikket', op af posen, blev Jack Blacks King Diamondske 'Master Exploder'-vokal bøffet op af saxofonen. Det lød vanvittigt fedt og publikum var enige, da de hylede med på det højtpitchede vokalstykke.

I andel halvdel af showet, smed saxofonisten dog kutten og hev en guitar frem, og på trods af masken, kunne han med sine excentriske rockstjernebevægelser ikke skjule, at det altså var Anders Jørgensen fra Slægt. Da kom der for alvor gang i sceneriet, da de to guitarister sammen, kammeratligt kæmpede om pladsen med hinanden, mens pitten voksede og voksede.

”ER I KLAR TIL AT DØ?!”
”JAAAAAAAAA!!!!”, svarede vi. For som koncerten skred frem, var der vel ingen vej uden om, og efterhånden kunne kuttemændene heller ikke dy sig længere, da hætten røg af bassistens headbangende hoved. Til den tid stod de fleste af os og skabte os på den ene eller andet anden måde til scenefræset.

Som beskrevet her, er det begrænset hvor mange gode sange Gabestok egentlig har, og derfor var højpunkterne ligeledes også ’Træk Stikket’ og ’En gang rådden, altid rådden’, men sangenes kvalitet blev underordnet, da Gabestoks appel klart ligger i deres medrivende energi.