Roskilde Festival '15: Byggeplads-industrial

Populær
Roskilde Festival '15: Byggeplads-industrial

Einstürzende Neubauten fungerede ikke i festivalregi, og det hjalp ikke, at koncerten – tilsyneladende selvforskyldt – var en time forsinket, så publikum allerede havde mistet koncentrationen, inden den gik i gang.

Dato
03-07-2015
Trackliste
1. The Garden
2. Haus der Lüge
3. Let's Do It a Dada
4. Dead Friends (Around the Corner)
5. Unvollständigkeit
6. Youme & Meyou
7. Die Befindlichkeit des Landes
8. Sonnenbarke
9. Susej
Koncertarrangør
Fotograf
Jacob Dinesen
Karakter
2

Einstürzende Neubauten er et banebrydende band. Eller, det var tyskerne i hvert fald i begyndelsen af 80'erne, hvor de lavede en række plader, der rykkede ved industrialens grænser. Med afsæt i Throbbing Gristles mørke musik fandt kollektivet på den idé, at man, for at gøre musikken endnu mere kold og aggressiv, da kunne bruge værktøj til at producere toner med, og man kunne også "spille" på stillads eller krydre billedet med lidt trykluftsbor, som de gjorde under en kultkoncert i Ungdomshuset tilbage i 1986.

De plader, som gruppen lavede netop i 80'erne er stadig en oplevelse i sig selv, her nogle årtier senere. Og Neubauten er stadig aktive, fortsat med Blixa Bargeld (tidligere kendt som medlem i Nick Caves The Bad Seeds) som ankermand, men i dag er de tilbageværende medlemmer selvsagt noget ældre. Og musikken er fulgt med i en mere traditionel retning, nu med Alexander Hackes bas som drivkraft, mens d'herrer heller ikke længere rigtig spiller noget af materialet fra dengang.

Der har været rigeligt med muligheder for at opleve tysken på dansk grund takket være flere koncerter i Store Vega de sidste ti års tid, og det mest påfaldende ved Roskilde-koncerten på Avalon var egentlig, hvor lidt der er sket med sætliste og band på det seneste. Den afkortede seance lignede i hvert fald til forveksling dem, man har kunnet opleve i mere passende, indendørs rammer de sidste par gange, Bargeld & co. har været i landet.

"Tekniske problemer"

Afkortet fordi Einstürzende Neubauten gik på knap en time for sent. Officielt hed det sig, at det på grund af "tekniske problemer", hvilket lød underligt for en festival som Roskilde, der oftest har styr på tingene. Uofficielt lød rygtet i stedet, at tyskerne ikke ville spille, mens Kendrick Lamars dunkende beats pulserede ovre fra Orange Scene. Det giver mening, især med de mange afdæmpede stunder, koncerten talte. Men om det så berettiger til at ødelægge aftenen for de, der gerne ville se både Enslaved og Lamb of God (som efter forsinkelsen spillede oveni hinanden), dét kan diskuteres.

Uanset hvad, så har Neubauten netop udgivet et konceptalbum, 'Lament', som de senere på året kommer til København og opfører, og de ignorerede da også fuldstændig denne plade i det knap en time korte sæt, der startede stemningsfuldt, men drøjt med en af de få engelsksprogede sange, 'The Garden'. Men der kom så småt gang i sagerne med aftenens eneste nummer fra 80'erne, 'Haus der Lüge', mens den vanligt nydeligt klædte Bargeld kommunikerede med publikum på engelsk mellem numrene.

Se giraffen

Meget sigende for koncerten var højdepunktet en af de få hurtigere og pulserende sager, 'Let's Do It a Dada', hvor hele Avalon pludselig gyngede med til tyskernes byggeplads-industrial, for hver gang, der blev skruet ned for tempo og volumen, bredte der sig en knevren i det ellers ok fyldte telt. Indpiskeren bagerst på scenen, N.U. Unruh, gav her en dada-monolog i stil med Kurt Schwitters' 'Ursonate', mens Bargeld afspillede en vinylplade ud af et colakrus med en boremaskine som "motor".

Mange var åbenlyst kommet for at se giraffen og høre Bargelds skingre skrig ind i mellem hans talte tysk, og førnævnte Unruh nåede da også at spille på både stillads, kemikalietønde og gravearm fra en gravko (hvor effekten kom af at drysse metalstykker ned i et adstadigt tempo under 'Unvollständigkeit'!). Alt sammen nøjagtig som i Vega de sidste par gange. Med andre ord var der intet nyt under den varme sol, blot gentagelser i komprimeret format og i upassende rammer. For et ukoncentreret og sludrende publikum. Øv.