Copenhell 24: Lidt for meget light
Spotlights, der har turneret med Mr. Bungle, leverede et kort, men effektivt set i solen torsdag på Copenhell.
Bandet havde kun fået to timers søvn, nævnte de, givetvis på grund af rejseaktiviteter og tidszoner – men på en måde virkede de stadig friskere end det i starten stadig lidt sløve publikum i skoven på Gehenna. Der var ellers masser at blive begejstret over i Spotlights’ musik, især, måske, hvis man er fan af klassisk tung rock. Vi var ikke milevidt fra bands som Queens of the Stone Age og Kyuss. Tung rock med en let psykedelisk og doomy vibe med fint svævende vokaler på toppen.
Hvis det lyder, som om de ikke var himmelråbende nyskabende, så har du ret i det, men der var rigeligt med tyngde, charme og elegant grooviness i musikken til, at man ikke tog notits af den slags pernitttengrynsk placering af hår i suppen. Sådan er det også med bandets seneste album, ‘Alchemy for the Dead’, som, ligesom til denne koncert, balancerer appetitligt mellem riffets knusende logik og en sort dødsromantik i lyrikken.
Tjek for eksempel disse ord fra ‘Seismic’:
“Under my coffin
Shaking the ground
Open my coffin
Hold me high over the ground
You're breaking apart the ground”
Det var absolut fornøjeligt at stå og vippe med foden til Spotlights, også selv om denne koncert ville have fungeret bedre i mørke, hvilket jo nok bare er sandt for langt de fleste koncerter på Copenhell, der foregår i dagslys. Vi fik solide mængder fuzz fra Mario Quinteros guitar, som lagde en god bund under hans vokal sammen med Sarah Quinteros bas. Chris Enriquez på trommerne var solid, men måske en anelse anonym, og på et tidspunkt faldt bassen ud af lydbilledet.
Det var altså ikke på nogen måde en perfekt koncert, men solskinnet, tyngden i musikken og vokalernes dovent svævende elegance var nok til at give publikum en rar start på dagen, hvor stemning og vibes vægtede højere end circle pits og dødsmure.