Stor stodderaften

Stor stodderaften

Down leverede en tæt, tung og stemningsfyldt koncert i Pumpehuset, onsdag aften.

New Orleans stodderne i Down havde udsolgt Pumpehuset denne onsdag aften. De lagde standardtro (de gjorde det samme sidst, da de besøgte København i 2006) aftenen for med en times underholdning på storskærm. Her blev der spillet et arsenal af ganske forbilledlige numre (med AC/DC, Lizzy, Scorps, Purple m.fl - Red.), fra ikke særligt forbilledlige musikvideoer, flettet sammen med hjemmevideooptagelser med hærgende rockattitude og jamsessions fra øvelokalet. Som Black Sabbaths ”Hole in the Sky” blev færdig, gik bandet endelig på – og med et brag i form af ”Temptation Wings” fra den mesterlige debutskive, ”Nola” (1995).

Det er svært ikke at ty til en kliché som supergruppe, når et så prominent besat band spiller så forbandet tæt, som tydeligvis var tilfældet allerede fra start af denne aften. Specielt gjorde Pepper Keenan og Jimmy ”Power” Bower sig bemærkede denne aften med en varm fedme på såvel strenge som tønder. Det samme, gjorde selvfølgelig den overtatoverede, næsten fyrre år gamle Phil Anselmo (bill.), en af metalmusikkens mest dominerende frontmænd nogensinde. Han havde salen i sin hule hånd, som var han en anden heavymusikkens troldmand. Det, han strør om sig af ord, er en paradoksal sød eliksir for horden af brunstige metalhoveder. Hvert gentaget respektindgydende nik giver rejsning og brøl, hvert ord en autoritet i sig selv. Det er muligvist ikke særlig farligt, men det er dog dybt fascinerende og en smule sjovt, at se mørkhårede, tatoverede mænd hylde en angiveligt homofobisk sydstatsmand.

Men synge kan han, og synge gjorde han fandeme! Han sang såvel ”Lifer” (dedikeret til Dimebag), ”Eyes of the South”, ”Stone the Crow”, “Swan Song”, som eksempelvis den nye, svedigt blusede “Never Try”, hvilken de normalvis ikke spiller live. Og ikke mindst spillede de ”Bury Me in Smoke” som sidste ekstranummer, hvilket allerede er gået over i rockhistorien ved at have et af de tungeste riffs nogensinde skrevet. Fik jeg i øvrigt nævnt, at det var en pisse dejlig og temmelig sjov aften?!

08-03-2026
4