17. Injustice System
18. Machete
19. Braveheart
20. Scratch the Surface
21. Us vs. Them
5

25 år er gået siden Sick of It All blev dannet, og dét uden at bandet har holdt pause undervejs – det gjorde den sympatiske frontmand Lou Koller stolt et nummer ud af: "This is our life!", og stoltheden har de fire New Yorkere bestemt også noget at have  i, for selv om der selvfølgelig findes større bands end dette, har de trods alt legendestatus blandt hardcore-hoveder.

Ubestrideligt cool

Sick of It All udstråler som få andre sympatisk tough-guy-ness, hvilket både viser overskud, er ubestrideligt cool og samtidigt inviterer én "med til festen". For fest var virkelig, hvad der var tale om denne lørdag på The Rock, hvor crowden kvitterede for et nærværende og tight show, med mosh og surf og generel god stemning fra scenekant til baren – men nu er musikken også særligt velegnet til et sted af klubstørrelse.

Sidste dages hellige

Der var både nye og gamle numre, og som den gode hr. Koller konstaterede (og det har han åbenbart en ting med at gøre, for det er ikke første gang) så var der altid nogen, der jubler når det gamle bliver introduceret, men som sjældent kan synge med, når mikrofonen bliver stukket ned i ansigtet på dem. Og det ville jeg, og vel størstedelen af publikum, heller ikke ville kunne.

I det faktum ligger muligvis hemmeligheden bag Sick of It Alls "staying power": Bandet har været i stand til at forny sig, på trods af den enkle hard core-form, numrene er blevet støbt efter. Dét, og så samarbejdet med den danske producer Tue Madsen, der har givet bandet en mere appellerende lyd og tyngde for os metallere, har har tiltrukket et nyt publikum, som ikke rigtig kender det gamle Sick Of It All, når det kommer til stykket.

Og det virkede da også som om, at der blev taget særligt godt imod de nye - i særlig grad 'Death or Jail' og 'Take The Night Off' (fra forgængeren),  fik tilskuerenergien lige en tand ekstra.

Dansk håb!

I den anden ende af den aldersmæssige skala finder man opvarmningen Straight to Your Face fra 2004, som rent faktisk formåede at opvarme! Satanrendemig om dette band ikke leverede årets (indtil videre i hvert fald...) danske hardcore-overraskelse. Med stor autoritet og ditto tyngde fik det præsenteret sig som et act, der både kan skrive sange der er værd at lytte- og hoppe rundt til.

Stilen ligger i den lidt mere vrisne og tungmetalliske ende af spektret, og at bandet hedder det samme som et Hatebreed-nummer fortæller måske ganske godt, noget om hvad man kan forvente, uden at der af den grund er tale om tyveri. Helt klart et band der er værd at tjekke ud!