Copenhell 2015: Teknisk blær i miniformat
PopulærTeknisk dygtighed er vigtig, men det er ikke alt.
Så var der igen tid til koncert på Copenhells mindste scene Copenhate. Igen var der ingen reklame for koncerten, og al promotion må have været kommet fra bandet selv. Derfor var der kun et beskedent antal publikummer troppet op til Castrensis’ koncert fredag nat kl. 00:00.
Castrensis fra Odense spiller ekstremt teknisk dødsmetal, og jeg var i tvivl om, hvorvidt det lille anlæg på Copenhate ville fungere for musikken. For eksempel var der ingen mikrofoner på trommesættet overhovedet. Det fungerede meget godt, da man fik lov at høre den teknisk fremragende trommespiller helt autentisk. Derimod var der lidt feedbackproblemer på vokalmikrofonen. Forsangeren har tydeligvis hørt meget Cannibal Corpse og kunne måske have lært et trick eller to fra Corpsegrinder, om hvordan man har kontakt med publikum. For det hele blev lidt indadvendt og lidt øvelokaleagtigt efter et par sange. Ikke fordi bandet ikke var klar til koncerten, for rent teknisk var de overlegne. Sang efter sang blev fræset afsted til ug, og de er om nogen usandsynligt tighte og godt sammenspillede.
Der manglede alligevel bare noget. Efter et halvt sæt indsatte forskellen på, om man kan lide genren eller ej, og her begyndte musikken at blive lidt monoton. Forsangerens forsøg på at beskrive indholdet kiksede lidt, og det er vel også lidt svært at forklare, hvis ens sange handler om, at Gud begår selvmord – eller hvad han nu prøvede at sige.
Castrensis er et teknisk overlegent band, der har styr på deres instrumenter, men mangler at få det hele til at vende ud mod publikum, så man får en oplevelse med i købet. Det skal siges, at Copenhates størrelse ikke gør nogen en tjeneste, og man kunne fra Copenhells side overveje, hvad formålet er med en lille scene, som man ikke har tænkt sig at reklamere for.