---
13. Melody Lane
14. Evil Love
15. No Return
Adriana Zak
4

Det er ikke just, fordi det 60’er-fanatiske og horrorelskende britorkester har været en mangelvare i de senere års danske koncertlandskab, men denne aften var alligevel noget helt særligt; efter en kort pause i turnéerne og med et nyt album i bagagen var Uncle Acid & the Deadbeats endelig tilbage på en scene foran de hungrende publikummer, der med høje forventninger var dukket op i den mørke vinterkulde på Christiania.

Da første anslag til ‘I See Through You’, åbningsnummeret fra det få måneder gamle album ‘Wasteland’, lød, bevægede musikkens elektriske og hårrejsende atmosfære sig med lynets hastighed gennem salen, hvor svenske og danske gæster modtog med stort bifald. Aftenen startede med et brag, der varede til det absolut sidste sekund af det halvanden time lange sæt. Det føltes som et kvarter.

Og det er ikke så overraskende, for den lyd og, ikke mindst, den identitet, Ucle Acid & the Deadbeats har haft siden karrierestarten i 2009, har været en rendyrket hyldest til det absolut bedste fra 1960’erne; syrerocken, det psykedeliske, metallens opståen og ikke mindst den horrorbølge, der fulgte med hippiernes storhedstid – herunder en af historiens mest saftige mordsager.

Med andre ord er det vintageunivers, frontmand og stifter Kevin Starrs har skabt, så autentisk og fængende, at gruppens koncerter føles som en mental og auditiv tidslomme. Tilføjer man Uncle Acids mest imponerende visuals til dato i ligningen og ikke mindst deres nye medlemmer i rytmesektionen, bassist Justin Smith, der denne aften løb af med titlen som showets mest energiske indslag, og trommeslager Jon Rice, mange i dette forum måske kender som tidligere medlem af Job for a Cowboy, har man noget nær en en perfekt optræden.

Ambitionsniveauet og sansen for detaljen blev i høj grad afspejlet i sættet, der undervejs kom hele vejen rundt om gruppens fem udgivelser. Hits som blandt andre ‘Waiting for Blood’, ‘Mind Crawler’ og ikke mindst ‘I’ll Cut You Down’, der uden tvivl fik aftenens største respons, blev vægtet sammen med mere nicheprægede sange som ‘Crystal Spiders’ og ‘13 Candles’, og det gav perfekt balance i både opbygning og tempo hele aftenen igennem.

Der, hvor filmen til gengæld knækkede, var ved koncertens fysiske rammer. Det kan være en videnskab og et logistisk puslespil at ramme plet, hvad angår spillestedets kapacitet, med mindre man har med de helt store bands at gøre. Alligevel er det umuligt at lade være med at påpage, at aftenens ringe publikumsfremmøde kontra Den Grå Hals forholdsvis store kapacitetsniveau ikke var det perfekte match med Uncle Acids karakteristisk introverte optræden.

Alligevel blev gejsten ikke mindre af den grund, i hvert fald ikke hos bandet og den forreste halvdel af menneskemassen; for da Uncle Acid kom tilbage på scenen til ekstranumre, var det med lige så stor entusiasme hos begge parter, som da bandet trådte på scenen første gang.