WOA'16: Generationsskiftet

WOA'16: Generationsskiftet

Den walisiske kvartet beviste, hvorfor de skulle stå på Wackens største scene. Et generationsskifte i metallen?

Jacob Dinesen (arkiv)
5

Iron Maiden indtog den legendariske scene torsdag. 27 år har den stået og hersket. Denne scene har været vidne til uanede mængder af gode oplevelser og ikke mindst mudder. Det hele emmer af erfaring. Legenderne har stået på scenen. De kommer til at stå på scenen.

Er Bullet for My Valentine en legende? Så absolut nej. Den sure anmelder vil nok mene, at det walisiske band er et kedeligt blandingsprodukt. En sko, der aldrig er blevet gået til, men er blevet udgivet til at passe foden. Et band, der startede som et gudsbenådet metalcore-band og derefter udviklede sig til et spin-off og en kopi af Metallica. Kendsgerningen er, kopiband eller ej, at kvartetten stod med solen i ryggen foran et mudderhul proppet med mennesker og tronede majestætisk på Wackens største scene.

Lige meget hvilket forhold man har til bandet, er det imponerende, at de kan samle så mange mennesker foran scenen. Der var fyldt. Kan man tillade sig at klandre et band for at have uoriginalt materiale, når de står foran så mange mennesker? Kan man tillade sig at klandre Wacken for en på papiret svag bookning, når det unge band kan præstere flere hænder i vejret, end Blind Guardian kunne senere?

Nej. Man kan kun respektere det gode valg. Jeg tvivler på, at Bullet for My Valentine nogensinde havde troet på, at de ville står på True Metal Stage og spille solen ned foran et hav af mennesker. Dengang metalcoren var ung og sprød, og bandet gik under navnet Jeff Killed John, var intentionerne nok bare at være med. Med på bølgen. Sidenhen blev intentionerne større, og der hersker ikke tvivl om, at bandet aspirerer til at overtage ronkedorernes plads på tronen.

Er det arvtageren til Slayer? Til Metallica? Til Iron Maiden, der stod på selv samme scene dagen før? Publikum taler deres eget sprog, og det var et brutalt ja. Så kan der argumenteres for, at der ikke var bedre alternativer. At Wacken har et svagt 2016-program. Men det ændrer ikke ved, at publikum var med. Koncerten var ikke bare en mulighed for at drikke fadøl. Der blev sunget med på ‘Scream Aim Fire’, ‘Tears Don’t Fall’ og ‘Waking the Demon’. I det hele taget spillede bandet en flot, energisk koncert.

Generelt er det svært at finde huller. Det var en god koncert. Bandet performede godt. Lyden var god. Bullet for My Valentine var en velsmurt maskine, der overraskede og tromlede hen over alle forventninger. På alle måder professionelt og veleksekveret. Kort sagt en dundrende succes.