WOA'12: Spøjst blandt prøjsere

WOA'12: Spøjst blandt prøjsere

Sick Of It All var ikke en oplagt Wacken-booking, men New Yorkerne var ligeglade og besejrede derfor mudderet.

04-08-2012
4

En af de lidt spøjsere bookinger på dette års Wacken var New York Hard Core kvartetten Sick Of It All, for festivalen gør det ellers i de mere metalliske genrer, og ikke denne mere punkede musik, som hardcore er, og som Sick Of It All står for. Men ok, bandet fejrede 25 års jubilæum sidste år, så det var sådan set fortjent, det fik chancen, men passende at det var på den lidt mindre Party Stage.

Og chancen - det skal jeg da lige love for - blev i den grad grebet, for både det ene og det andet. ”Det ene” er i denne sammenhæng muligheden for at levere en meget potent og faktisk charmerende koncert, hvilket var ret imponerende, omgivelserne taget i betragtning. Det var stadig lyst, og man derfor kunne se de 25 nuancer af smat, pløre, ælte og mudder, og hvad det danske sprog nu ellers kan præcisere dén slags med. Hele festivalen var nemlig blevet regnet ihjel, og det var ikke bare selve pladsen, men også folks humør, der havde taget en kold dukkert. Alligevel kunne disse garvede New Yorkere gøre det til en meget opløftende oplevelse, der var lige en tand mere skarp i riffene og mere skramlet i lyden, end Sick Of It All plejer at være.

Og netop det skramlede i lyden spillede meget godt sammen med, at settet havde en del ældre og mere punkede numre med – såsom 'Us vs. Them' og 'Sanctuary' – hvilket så er ”det andet”, omtalt før. Fint og i grunden flabet var det nemlig, at de holdt sig for gode til kun at spille numre fra de to seneste plader, som i samarbejde med den danske producer, Tue Madsen er blevet deres mest metalliske. At vi nu også fik nogle af disse sene numre, var nu heller ikke helt af vejen, da tyngden i 'Death or Jail' og groovet i 'Uprising Nation' var med til at gøre oplevelsen metallisk også.