Et kraftfyldt monster

Et kraftfyldt monster
As We Fights andet album, "Midnight Tornado", rykker rigtig godt og energisk i Anders Molins øren. Det er to år siden debuten fra danske As We Fight, "Black Nails and Bloody Wrists", blev smidt på gaden, og med mere end 100 koncerter spillet i mellemtiden, kan man ikke sige at tiden er blevet spildt.

Det er den heller ikke blevet på det nye album fra bandet, "Midnight Tornado", som har haft både Jacob Bredahl (Allhelluja og Hatesphere) og Tue Madsen (Sick of it All og Rob Halford) som fødselsmedhjælpere. Der er tale om en god gang ond-i-sulet metal af meget høj klasse, ligesom en fremragende og - på én gang - lysende klar og lækkert grumset produktion.

"Midnight Tornado" er en god blanding af sublime groovy guitarriffs, tonsende trashede stykker og så melodiske riffs, som bliver skudt effektivt af, uden at det på nogen måde går ud over brutaliteten. Oven i det kommer så enkelte rigtigt fede melodiske soli, som lige har den snert af rock'n'roll, der gør dem ekstra fede og fængende - nyd for eksempel "the Orchestra of Death".

At As We Fight er rigtigt gode til at trække tempoet ned for en kort stund, for derefter - med endnu mere kraft - at give den fuld skrue, er absolut heller ikke at kimse ad. Fra første anslag og samtlige 42 minutter ud, er lytteren vidne til et kraftfuldt og energifyldt monster af en plade.

I livesammenhæng er en af bandets styrker de to meget karismatiske forsangere Jason Campbell og Laurits Medom, som i den grad formår at piske en fed stemning op, men på "Midnight Tornado er det som om dette slet ikke udnyttes til fulde. Først og fremmest fordi de to vokaler ligger så tæt op af hinanden, at det er svært at høre forskel, og dermed forsvinder den ellers oplagte mulighed for at give musikken endnu flere niveauer og udtryk.

Men måske er der mere tale om et uudnyttet potentiale, end en egentlig svaghed ved en ellers rigtig god plade?

Midnight Tornado
4