Glad mand i hadsk sfære
Populær
Updated
Jacob Bredahl fortæller om tiden på skolebænken og livet som frontmand for fremgangsrige Hatesphere. Emil Svendsen tog til Tilst ved Århus for at interviewe Jacob Bredahl i studiet, Smart'n'Hard, som han har drevet sammen med en ven siden 2003. Bredahl er bl.a. forsanger i Hatesphere og guitarist i Barcode.
- Hvorfor har du dette studie? Er det for at satse på flere heste?
”Mnja, det er tilfældet at det nu er endt som det er endt – men nu lever jeg af det her, for vi kan ikke leve af at spille i Hatesphere. Peter (”Pepe” Lyse Hansen) læser til lærer, Heinz (Henrik Jacobsen) arbejder som sådan noget telefonsælger, Michael (Ehlert) er arbejdsløs, Anders (Gyldenøhr) arbejder i et sådan et tøjfirma som logistikmedarbejder.”
.
”For mig startede det med små syslerier med demoer. På et tidspunkt lavede jeg plade med Koldborn i deres øvelokale på fyn, og så så spurgte Jan Borsing (erfaren producer - Red.) om jeg ikke ville sidde i hans studie og lave nogle af mine ting. Og det syntes folk lød godt. Noget af det...!”
”Tue Madsen (erfaren producer - Red.) havde en tysk band, han ikke havde tid til at lave, og spurgte så, om det ikke var noget for mig. Det band fik en demo med Barcode tilsendt som, jeg havde lavet, og det syntes de lød feed. Derefter begyndte jeg af få flere og flere forespørgsler, og så var det, jeg så det her studie og tænkte: 'hvis jeg skal lave noget, så skal jeg lave det her med min kammerat!'”
Agressive idealer
- Kan du sætte nogle ord på forskellen mellem det nye Hatesphere album, "Serpent Smiles And Killer Eyes", og de tidligere?
”Det er mere varieret. Det er nok den største forandring. For nogen tid siden, fandt jeg ud af, at man faktisk ikke kan høre et eller to numre og bedømme albummet ud fra det, for alle numre har deres egen lille historie at fortælle. Det eneste fælles er, at det hele lyder som Hatesphere. "Damn below Judas" versus "Drinking With The King Of The Dead" er to vidt forskellige verdener. Men der er da nok to-tre numre, der er i samme familie, sådan duka duka...”
”Jeg ved ikke om man kan sige, vi er mere voksne, nej det kan man nok ikke, haha! Men alt i alt: ikke så meget duka, mere midttempo - uden at man kan sige, det er blevet mindre voldeligt. Nogen vil sige mere voldeligt. Det er også fordi lyden er mere beskidt, mere mørk.”
- Er det idealerne at lave musikken "voldelig"?
”Ja - aggresiv, men på forskellige måder. Den kan godt være aggressiv og langsom, og den kan også være aggressiv og hurtig. Men vi har ikke som sådan nogen mål, ud over at lave god musik. Vi prøver at lave det, vi selv kan lide og så inkoorporere de fede elementer fra metal, og så holde det så simpelt som muligt. Meget af det er faktisk utroligt simpelt opbygget.”
[img]http://heavyjam.dk/img/1855.jpg[/img]
”Det, der måske gør det knap så simpelt nogle gange, er måske vokalen. Da jeg snakkede med Anders om det sidst... Han havde ikke hørt det med vokal på, og det var anderledes end han havde forestillet sig. Men det er sgu meget simpelt, det er riff-musik. Lige ud af landevejen. Det skal bare virke. Selvfølgelig blive der tænkt over nogle ting, men der skal ikke tænkes for meget.”
Riffene styrer
- Hvordan bliver numrene til?
”Det er mest Pepe der lave riffene. Heinz har et par riffs på denne her plade. Jeg lavede nogen riffs til den sidste... det nummer ingen ku' li', haha! Anders er med til at sætte sit præg på rytmikken. Alle kommer med inputs til, hvordan det hele skal stykkes sammen: om der skal være fire gange mere af det ene eller det andet, en solo dér eller dér og så videre. Der bliver snakket og jammet på det i øveren. Nogle gange tager det to timer at lave et nummer, nogle gange tager det fire øvegange.”
”Men det er riffene der styrer. Sangen kommer på i sidste øjeblik. To dage inden pladen skal mixes. det kan virke helt mærkeligt – forrykt – men sådan har det altid været, og det virker for mig.”
- Giver det stadig et kick at udgive et album?
”Jowjow, det er stadigvæk som at sidde med et lille barn - det er noget nyt, man bringer til verden.”
”Det der med at indspille er til gengæld ikke så sjovt, som det var engang. Det er ikke så spændende at være i studiet, så det er kun dem, der er i gang med at indspille, som er til stede i studiet.”
Nu metallens ære
- Hvorfor tror du at "The Second Wave of Danish Heavy Metal" kommer nu?
”Fordi der er en god alsidighed og fordi bandene er blevet bedre.”
”For nogle år siden blev bands som os og Mnemic og Raunchy signet på større selskaber. Så kunne andre danske band se, at man kunne opnå noget med sin musik. Derudover er det en punkagtig DIY (Do It Yourself - Red.) attitude, der gør det – du får ikke noget serveret i disse her tider, så du bliver nødt til at vise dit værd. Det er folk blevet gode til.”
”Herhjemme er der også kommet en ny generation, der vil høre heavy. Folk helt ned til tolv år kommer til vores koncerter, og det er pissefedt.”
”Folk er måske også blevet mere tolerante overfor sådan noget musik – at det ikke er larm det hele...!”
- Skal nu metallen have noget af æren?
”Jeg tror helt sikkert, at nu metal var godt for metallen - uden tvivl - selvom det var noget lort det meste, men det er jo en smagssag. Den gav en øget interesse for den hårde musik. Da det kom frem hørte alle det – især de unge - og da de blev trætte af det og skulle de have noget hårdere, så fandt de frem til eksempelvis Slipknot og det førte frem til eksempelvis Slayer, som de ellers var for unge til at kende.”
På skolebænken
- Har du fået musikundervisning nogensinde?
”Som 14 årig fik jeg meget kort guitarundervisning, men jeg gad ikke at der skulle sidde én og sige hvad jeg skulle spille. Ellers er jeg selvlært.”
[img]http://heavyjam.dk/img/1854.jpg[/img]
”På et tidspunkt øvede jeg meget, men jeg har glemt det meste af det igen. Jeg prøvede at lytte numre af, men jeg kunne aldrig spille det hele af de aflyttede numre alligevel. Jeg kommer nede fra Gråsten og der lavede vi et dødsmetalband, hvor vi lavede vores egen musik.”
- Hhar du fået sangundervisning eller slider du stemmen?
”Nej, jeg har ikke fået sangundervisning. Det slider da på stemmen, og der er da nogle ting, jeg kunne en gang, som jeg ikke kan mere – nogle high pitch ting, eksempelvis. Men det er nu kun til det bedre, for jeg synes da min stemme lyder federe nu end på de gamle plader.”
- Bekymrer det dig?
”Joo, lidt. Der har været nogen koncerter hvor man godt kunne tænke sig man lød bedre, men sådan er det jo altid: man kan have en dårlig dag og god dag.”
- Hvad er fremtidsplanerne? Hvor er Hatesphere om fem år?
”Forhåbentlig spiller vi da stadigvæk, turnerer og laver noget god tråd og har det sjovt med det. Om det så er den samme line up skal jeg ikke kunne love, men jeg er der i hvert fald, haha.”
”Nu skal vi turnere med denne her plade, og der bliver ikke lavet en ny lige foreløbig – det er der ingen grund til.”
- Hvorfor har du dette studie? Er det for at satse på flere heste?
”Mnja, det er tilfældet at det nu er endt som det er endt – men nu lever jeg af det her, for vi kan ikke leve af at spille i Hatesphere. Peter (”Pepe” Lyse Hansen) læser til lærer, Heinz (Henrik Jacobsen) arbejder som sådan noget telefonsælger, Michael (Ehlert) er arbejdsløs, Anders (Gyldenøhr) arbejder i et sådan et tøjfirma som logistikmedarbejder.”
.
”For mig startede det med små syslerier med demoer. På et tidspunkt lavede jeg plade med Koldborn i deres øvelokale på fyn, og så så spurgte Jan Borsing (erfaren producer - Red.) om jeg ikke ville sidde i hans studie og lave nogle af mine ting. Og det syntes folk lød godt. Noget af det...!”
”Tue Madsen (erfaren producer - Red.) havde en tysk band, han ikke havde tid til at lave, og spurgte så, om det ikke var noget for mig. Det band fik en demo med Barcode tilsendt som, jeg havde lavet, og det syntes de lød feed. Derefter begyndte jeg af få flere og flere forespørgsler, og så var det, jeg så det her studie og tænkte: 'hvis jeg skal lave noget, så skal jeg lave det her med min kammerat!'”
Agressive idealer
- Kan du sætte nogle ord på forskellen mellem det nye Hatesphere album, "Serpent Smiles And Killer Eyes", og de tidligere?
”Det er mere varieret. Det er nok den største forandring. For nogen tid siden, fandt jeg ud af, at man faktisk ikke kan høre et eller to numre og bedømme albummet ud fra det, for alle numre har deres egen lille historie at fortælle. Det eneste fælles er, at det hele lyder som Hatesphere. "Damn below Judas" versus "Drinking With The King Of The Dead" er to vidt forskellige verdener. Men der er da nok to-tre numre, der er i samme familie, sådan duka duka...”
”Jeg ved ikke om man kan sige, vi er mere voksne, nej det kan man nok ikke, haha! Men alt i alt: ikke så meget duka, mere midttempo - uden at man kan sige, det er blevet mindre voldeligt. Nogen vil sige mere voldeligt. Det er også fordi lyden er mere beskidt, mere mørk.”
- Er det idealerne at lave musikken "voldelig"?
”Ja - aggresiv, men på forskellige måder. Den kan godt være aggressiv og langsom, og den kan også være aggressiv og hurtig. Men vi har ikke som sådan nogen mål, ud over at lave god musik. Vi prøver at lave det, vi selv kan lide og så inkoorporere de fede elementer fra metal, og så holde det så simpelt som muligt. Meget af det er faktisk utroligt simpelt opbygget.”
[img]http://heavyjam.dk/img/1855.jpg[/img]
”Det, der måske gør det knap så simpelt nogle gange, er måske vokalen. Da jeg snakkede med Anders om det sidst... Han havde ikke hørt det med vokal på, og det var anderledes end han havde forestillet sig. Men det er sgu meget simpelt, det er riff-musik. Lige ud af landevejen. Det skal bare virke. Selvfølgelig blive der tænkt over nogle ting, men der skal ikke tænkes for meget.”
Riffene styrer
- Hvordan bliver numrene til?
”Det er mest Pepe der lave riffene. Heinz har et par riffs på denne her plade. Jeg lavede nogen riffs til den sidste... det nummer ingen ku' li', haha! Anders er med til at sætte sit præg på rytmikken. Alle kommer med inputs til, hvordan det hele skal stykkes sammen: om der skal være fire gange mere af det ene eller det andet, en solo dér eller dér og så videre. Der bliver snakket og jammet på det i øveren. Nogle gange tager det to timer at lave et nummer, nogle gange tager det fire øvegange.”
”Men det er riffene der styrer. Sangen kommer på i sidste øjeblik. To dage inden pladen skal mixes. det kan virke helt mærkeligt – forrykt – men sådan har det altid været, og det virker for mig.”
- Giver det stadig et kick at udgive et album?
”Jowjow, det er stadigvæk som at sidde med et lille barn - det er noget nyt, man bringer til verden.”
”Det der med at indspille er til gengæld ikke så sjovt, som det var engang. Det er ikke så spændende at være i studiet, så det er kun dem, der er i gang med at indspille, som er til stede i studiet.”
Nu metallens ære
- Hvorfor tror du at "The Second Wave of Danish Heavy Metal" kommer nu?
”Fordi der er en god alsidighed og fordi bandene er blevet bedre.”
”For nogle år siden blev bands som os og Mnemic og Raunchy signet på større selskaber. Så kunne andre danske band se, at man kunne opnå noget med sin musik. Derudover er det en punkagtig DIY (Do It Yourself - Red.) attitude, der gør det – du får ikke noget serveret i disse her tider, så du bliver nødt til at vise dit værd. Det er folk blevet gode til.”
”Herhjemme er der også kommet en ny generation, der vil høre heavy. Folk helt ned til tolv år kommer til vores koncerter, og det er pissefedt.”
”Folk er måske også blevet mere tolerante overfor sådan noget musik – at det ikke er larm det hele...!”
- Skal nu metallen have noget af æren?
”Jeg tror helt sikkert, at nu metal var godt for metallen - uden tvivl - selvom det var noget lort det meste, men det er jo en smagssag. Den gav en øget interesse for den hårde musik. Da det kom frem hørte alle det – især de unge - og da de blev trætte af det og skulle de have noget hårdere, så fandt de frem til eksempelvis Slipknot og det førte frem til eksempelvis Slayer, som de ellers var for unge til at kende.”
På skolebænken
- Har du fået musikundervisning nogensinde?
”Som 14 årig fik jeg meget kort guitarundervisning, men jeg gad ikke at der skulle sidde én og sige hvad jeg skulle spille. Ellers er jeg selvlært.”
[img]http://heavyjam.dk/img/1854.jpg[/img]
”På et tidspunkt øvede jeg meget, men jeg har glemt det meste af det igen. Jeg prøvede at lytte numre af, men jeg kunne aldrig spille det hele af de aflyttede numre alligevel. Jeg kommer nede fra Gråsten og der lavede vi et dødsmetalband, hvor vi lavede vores egen musik.”
- Hhar du fået sangundervisning eller slider du stemmen?
”Nej, jeg har ikke fået sangundervisning. Det slider da på stemmen, og der er da nogle ting, jeg kunne en gang, som jeg ikke kan mere – nogle high pitch ting, eksempelvis. Men det er nu kun til det bedre, for jeg synes da min stemme lyder federe nu end på de gamle plader.”
- Bekymrer det dig?
”Joo, lidt. Der har været nogen koncerter hvor man godt kunne tænke sig man lød bedre, men sådan er det jo altid: man kan have en dårlig dag og god dag.”
- Hvad er fremtidsplanerne? Hvor er Hatesphere om fem år?
”Forhåbentlig spiller vi da stadigvæk, turnerer og laver noget god tråd og har det sjovt med det. Om det så er den samme line up skal jeg ikke kunne love, men jeg er der i hvert fald, haha.”
”Nu skal vi turnere med denne her plade, og der bliver ikke lavet en ny lige foreløbig – det er der ingen grund til.”