3. Transcendence
4. Oblivion
5. Kill Yourself
6. Predominance
Kent Kirkegaard Jensen
3

Xenoblight er inde i en god stime her i 2018. Først udgav de debutpladen ’Procreation’ i februar måned. I foråret vandt de den danske afdeling af Wacken Metal Battle 2018, og senere på sommeren blev de flot nummer 4 i den internationale konkurrence på Wacken Open Air lige syd for grænsen. Derefter var de med på Copenhells Metal Cruise på Oslo-båden, og nu står de så på Aalborg Metal Festival 2018 i november måned og kan slutte et år af, der har budt på store oplevelser for Silkeborgs nye stjerner på metalhimlen. Det er i øvrigt ikke første gang, Xenoblight gæster Nordens Paris. De var også med på Platform 4 i maj måned, da den lille Aalborg Rock & Metal Festival løb af stablen.

Med Marika Hyldmar i forgrunden som forsanger har Xenoblight et energisk fikspunkt, der pisker hen over scenen og headbanger som en besat, når hun ikke lige growler ned i mikrofonen. Hun er flankeret af de mere rolige guitarister Rasmus Clemmensen og Mikkel Jepsen, der sammen med bassist Steffen Hagelskjær bakker forsangerinden op sammen med Thomas Halborg Madsen på trommer, der i den grad holder gryderne i kog.

Særligt guitaristerne markerer sig på numre som ’Transcendence’ og ’Predominance’, hvor det thrashede titter frem i Xenoblights musik. Og helt overordnet er der en god energi fra bandet, der emmer ud over publikum, som fanger den og lader sig rive med. Skønt festivalen lige akkurat er gået i gang, så er Studenterhusets sal godt fyldt, og man står og tager sig selv i at tænke på, hvor meget varmere det mon bliver fredag og lørdag, når der kommer endnu flere mennesker. For der var varmt til Xenoblight. De klør godt på, men får desværre kun en lille halv times spilletid.

Heldigvis når de i det korte tidsrum at lufte en ny sang i form af ’Oblivion’, der viser, at Xenoblight bestemt ikke har tænkt sig at hvile på laurbærrene fra 2018. En af Xenoblights forcer er afgjort deres kvindelige frontfigur Marika Hyldmar. Den energi, der kommer fra hende, og det glade vanvid, der stråler ud af øjnene, når hun brøler sig gennem sangene, er med til at indfange publikums opmærksomhed, og så kan musikerne i bandet så ellers udfolde sig over for de nysgerrige lyttere.  Vi kunne sagtens have brugt 15 minutter mere med midtjyderne, men sådan er det at være up-and-coming.