Ugens Monsterdrøn

Ugens Monsterdrøn
Ugens Monsterdrøn kandiderer også til årets album 2004, mener Mathias Nielsen om Rammsteins nye udspil "Reise, Reise". Rammstein slog tilbage i 1998 igennem med deres march-inspirerede industrialrock. Ironisk nok, og på trods af de tyske tekster, nød bandet også enorm succes i USA, hvor Korn sågar inviterede dem med på deres "Family Values" turné sammen med bl.a. Limp Bizkit. Siden da, har Rammstein udsendt "Mutter" albummet, som salgsmæssigt cementerede deres plads på metalscenen, men som ikke ligefrem revolutionerede i forhold til de to foregående albums ("Sehnsucht" og "Herzeleid" - Red.).

Nu er Rammstein så tilbage, tre år efter forrige album, og i mellemtiden har de gennemgået en mindre bandkrise forårsaget af (for) store egoer bandet igennem. De fandt sammen igen - med fornyet energi og formindskede egoer - og hookede op med husproducer Jacob Hellner (udover Rammstein, bedst kendt for at have skruet på knapperne for Clawfinger, men stillede sidste år også sin ekspertise til rådighed, og hjalp Mustasch til at få en rigtig sublim lyd på deres andet album).

Resultatet af "genforeningen" er "Reise, Reise", et rigtigt godt og helstøbt album, som åbner mange døre for Rammstein. De har brudt de uskrevne regler om, at hver sang skal have en marchagtig stemning, og at Till Lindemann skal lyde som en kommandant på en kold novembermorgen.

I åbneren og titelsangen "Reise, Reise" gøres der endog brug af trækharmonika! Men det, der gør dette album så godt, er ikke kun den sublime opbygning fra den ildevarslende åbner, over klimaks ("Amerika"), frem til de romantiske albumlukkere "Ohne Dich" og "Amour". Det er også det faktum, at Rammstein er lykkedes i at fusionere en masse forskellige genrer, samtidig med at det stadig lyder helt igennem troværdigt.

"Dalai Lama" og passager i "Moskau" – hvori Till Lindemann bliver bakket op af et russisk pigekor, der selvfølgelig synger på russisk - understreger, at touren med Korn i 1998 har sat sine præg. "Keine Lust" er Marilyn Manson med mere energi, end han nogensinde selv har kunnet proppe ind i sine egne numre. "Los" kunne have været Metallica-unplugged, og omkvædet i den brutale "Stein Um Stein" lyder som Godsmack ville have gjort, hvis de skrev musik for Hitler!

Om den sarkastiske kærlighedserklæring til McWorld og udbredelsen af den amerikanske kultur, "Amerika", er ment som en lussing til USA eller blot som en vittighed sunget med et glimt i øjet, må være op til lytteren. Bedøm selv: "Die Freiheit spielt auf allen Geigen, Musik kommt aus dem Weißen Haus, Und vor Paris steht Mickey Mouse."

At Rammstein lyder mere "modne" end nogensinde før, og samtidig fyrer det ene onde riff på det andet af akkompagneret af uhyggeligt tighte rytmer, ændrer bestemt ikke på helhedsindtrykket. Især forsanger, Till Lindemann, har virkeligt arbejdet på sin vokal, og det føjer helt nye aspekter til Rammstein, der umiddelbart lyder som om, de kun kan blive bedre. Som trommeslager Christoph Schneider siger i pressemeddelelsen: "Vi havde det sjovt [under indspilningerne], og hvis der et anderledes feel på dette album, så er det derfor!"

Rammstein har med ”Reise, Reise” ikke blot lavet deres bedste og mest fuldendte album, men også et album som kandiderer til titlen som årets album 2004! Det her er et udspil, som åbner døre for mange kommende fans udefra.

Rammstein gæster et udsolgt Forum den 20. november.

Reise, Reise
5