I Ozzys fodspor

I Ozzys fodspor
Hellfueled sværger til Ozzys solo-æra Utallige heavy metal musikere har ladet sig inspirere af Black Sabbath og Ozzy Osbourne på grænsen til det tyvagtige - og ofte langt ind over den - men få band har lydt så Ozzy-agtige som svenske Hellfueled. Det "originale" ved Hellfueled er imidlertid at bandets referenceramme ikke er Sabbaths legendariske 70'er epoke, men derimod Ozzy Osbournes solo-periode fra 1980 og fremefter.

Sanger Andy Alkmans vokaler er allerede blevet kendt af mange hard rock fans som de mest Ozzy-lydende stemmebånd i heavy rockens 35 årige historie. Det hørtes allerede på bandets debut, "Volume One", der udkom sidste år.

Hellfueled er således ikke spor innovative, og selvom de kan deres heavy-håndværk så tænker undertegnede unægteligt - og hele tiden - på den ægte vare, hvilket forstyrrer sanserne en god del. Det "problematiske" ved bedømmelsen af denne Hellfueled-skive, "Born II Rock", er imidlertid at bandet rent faktisk skriver gode sange - indimellem så gode at disse faktisk ville kunne gøre sig såre sikkert på... et Ozzy-solo album! Især de noget mere ujævne udspil, som er fulgt efter Ozzys store album "No More Tears" (1991). Så alt i alt en såre genial løsning, hvis Hellfueled fremover ville søge en lidt mere personlig stil og så ellers få afløb for Ozzy-fascinationen ved at tilbyde idolet selv - eller Fru Sharon - at indspille et par af Hellfueleds bedste sange på det næste Ozzy-udspil. Er der vist også rigtig gode penge i, forresten. Spørg bare Lemmy, der blev krediteret på fire "No More Tears" numre...

De fleste credits til Hellfueled går derfor - som vanligt - for at animere undertegnede til at give de gamle Sabbath- og Ozzy-vinyler endnu en gang blæs på anlægget.

Born II Rock
2