4. Entropia 04:35
5. Cool Face Doom Service 05:02
6. Infinite Improvidence 02:05
7. Uncle Genie (free) 04:49
8. Coordinated Universal Time Stretch 05:35
4

For en halv dekade siden udkom to skiver, som begge var øjenåbnere inden for den progressive instrumentale mathrock. Her tales naturligvis om Ben Sharps toneangivende soloprojekt Cloudkicker. Noget tyder da også på, at danske Town Portal har haft netop Cloudkicker i baghovedet, da de skrev dele af ’Chronopoly’. Hovedriffet i åbningsnummeret ’Chronoceros’ lyder i hvert fald til at være kraftigt inspireret af hovedriffet fra Cloudkicker-melodien ’Dysphoria’ fra pladen ’The Discovery’ (2008).

Men det er vel kun naturligt, at et nyt band lyder som sine forbilleder, indtil bandet har fundet sit eget ståsted. Med numre som ’Cool Face Doom Service’ og ’Uncle Genie’, hvor henholdsvis jazzen og rocken for alvor gør sit indtog, er der imidlertid tydelige tegn på, at Town Portal er på vej mod sin egen lyd.

Det absolut største plus set i forhold til eksempelvis Cloudkickers computerprogrammerede og til tider umulige trommerytmer er, at Town Portal rent faktisk er et band, der spiller sammen og tilmed gør det fantastisk godt. Det er herligt at høre deres legende tilgang til musikken. Især trommeslager Malik Breuer Bistrups talent lader sig ikke fornægte. Han udviser gedigent og kreativt trommespil, og hans ideer passer godt til Christian Henrik Ankerstjernes udmærkede guitarriffs. Og så skal de have ros for at hygge om deres lyttere ved at krydre musikken med et klokkespil i slutningen af 'Mad With Power'.

Det er ligeledes befriende skønt, at Town Portal lader rockattituden skinne igennem, ved at alt ikke behøver være klippet og klistret og rettet snorlige til i ProTools. Ydermere har de i produktionen fravalgt et decideret metaludtryk, som ellers ville være nærliggende, og er i stedet gået i den rockede retning, hvor instrumenterne ikke drukner i EMG-pickupper og triggere, men i stedet får lov at lyde af det, de er. Samtidig er det glædeligt og aldeles passende, at Morten Ogstrup Nielsens sprøde bas får rigeligt med plads og nærmest egenhændigt udgør bunden i musikken.

Opsummerende må man tilstå, at ’Chronopoly’ er en glimrende debutplade fra den københavnske trio, der uden tvivl vil få flere lyt fra undertegnedes side. Især i de hårde stykker kan Town Portal imidlertid ikke løbe fra deres inspirationskilde(r), men det gør skam ikke noget. Disse gutter skal bare klø på og blive ved med at lege med instrumenterne, som de så fornemt behersker, for med tiden at ramme deres helt egen stil.