Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

Dødssyg duo

Populær
Updated
Dødssyg duo

Tamt, tysk rip-off er resultatet af Freitods andet album.

Kunstner
Titel
Regenjahre
Dato
27-08-2012
Distributør
Trackliste
01. Regenjahre
02. Der Traumsturm
03. Neue Wege
04. Letztes Wort
05. Sterbenswert
06. Nichtssagend
07. Wennalleszerbricht
Karakter
2

Tyske Freitod skal ikke forveksles med det schweiziske band af samme navn, som angiveligt spiller nationalsocialistisk black metal. Ja, den genre trives tilsyneladende i undergrunden. Nej, tyske Freitod gør sig i en blanding af black- og dark metal. Gruppen udgøres af duoen Seyferth på growl og trommer og makkeren Eisenlauer på guitar, bas og ren vokal. ’Regenjahre’ er duoens andet udspil og er ligeså uinspirerende som muggen sauerkraut (muggen sauerkraut lyder da ellers som et temmelig ondt koncept ... red.).

De syv numre på udgivelsen varer alle et sted mellem 6 og 12 tolv minutter, hvor de samme riffs og rytmer synes at gentage sig selv konstant. Den musikalske inspiration er unægtelig hentet fra Katatonia, faktisk lyder meget af musikken som direkte importeret fra svenskernes glimrende ’Discourages Ones’ og ’Tonight’s Decision’.

Fra åbningsnummeret ’Regenjahre’ er det tydeligt at det er Freitods mission at servere lytteren for melankolske guitarriffs, tilsat en blanding af ren vokal og growl, der søger at skabe en deprimerende stemning. Ak ja, umiddelbart ganske fint alt sammen, hvis ikke det var så decideret stjålet og dybt uoriginalt.

På den 12 minutter lange ’WennallesZerbricht’ der lukker albummet, er der til tider faktisk tale om decideret plagiat af Katatonias ’Tomb of Insomnia’ fra genistregen ’Dance of December Souls’. Så forestil jer dét nummer, bare med tyske tekster og en sanger med så tvivlsom en stemme, at det grænser til det ulidelige.

Bedst på ’Regenjahre’ bliver det på nummeret ’Letztes Wort’, hvor duoen rent faktisk holder sig til at spille tungt black metal, i en stil der trækker på Satyricons seneste skiver. Her er der i korte øjeblikke lidt fra hente fra tyskernes side, men i sidste ende er ’Regenjahre’ absolut en ligegyldighed af et album, som ikke tjener andet formål end at være en dårlig tysk version af Katatonia.