Emmentaler med få huller

Det er påfaldende, så meget schweiziske Shakra minder om ligeledes schweiziske Gotthard – og så er der alligevel lige en kant til forskel. Det er således en solid og tung emmentaler, der her bliver serveret, men der er naturligvis et par huller i osten.

Powerplay
Life is Now
The Mask
Higher
Wonderful Life
Dear Enemy
Save You From Yourself
Don’t Keep Me Hanging
Dream of Mankind
Stevie
Because of You
Secret Hideaway
Too Good to Be True
4

Der er nok ikke tvivl om, at den schweiziske hard rock-scene domineres af det gamle band Krokus og det lidt yngre Gotthard, men med Shakra, som et band med snart mange år på bagen, der hænger godt ved. Det er nok også svært at finde to europæiske hard rock-bands, der minder så meget om hinanden som Gotthard og Shakra. Men der er dog små, men betydelige forskelle. Hvor Gotthard således trækker på inspiration fra såvel den engelske scene i form af fx Whitesnake som US-scenen i form af Bon Jovi, så kigger Shakra mere konsekvent mod USA og den hard rock, der især i 80’erne kom derfra.

Shakra spiller den melodiske hard rock-stil. Ingen tvivl om det. Men bandet har nogle helt igennem rå og pågående riffs, som gør, at det er en glæde lytte til bandets flot fremførte sange.

Albummet lægger hårdt ud med ’Life is Now’, hvor nogle særdeles rå, men melodiøse guitarriffs følges til dørs af pumpende bas og slagkraftige trommer og samles op af sangeren John Prakeshs melodiøse, men insisterende stemme. Sangen følges op af ligesindede i form af ’The Mask’ og ’Higher’, inden vi allerede som albummets 4. sang skal udsættes for første hul i osten i form af tøseballaden ’Wonderful Life’. Personligt kan jeg sagtens undvære disse cheesy ballader, men på den anden side kan jeg sagtens i tankerne høre netop denne sang udsat for Bon Jovis lyd, ligesom jeg godt kunne se Mr. Big eller Mike Tramp med White Lion byde ikke så lidt ind på at få lov til at indspille denne sang. Faktisk kan man ikke helt bortlægge den tanke, at hvis Shakra havde haft mulighed for at udgive netop den sang i midt-firserne, så ville der have været basis for nogle besøg fra unge, kvindelige fans i omklædningsrummet efter koncerterne.

Andre sange, der skal fremhæves, er ’Save You From Yourself’, som bandet netop har udgivet en nydelig officiel video til, samt ’Don’t Keep Me Hanging. Når man tænker på, hvor mange seje heavy rock-sange, der er på albummet, er det dog paradoksalt, at bandet har valgt at slutte albummet med en ballade i form af ’Too Good to Be True’, der dog er knap så klæbrig som ’Wonderful Life’.

Hvis man skulle efterlyse noget i Shakas ellers udmærkede heavy rock, så skulle det måske være lidt større variation. Ud over, at der puttes et par ballader ind her og der, så kører de rå, men melodiøse sange stort set i det samme musikalske tema hele pladen igennem. Når det så er skrevet, så er det nu et dog et bundsolidt album, som Shakra har udgivet.