5. The Spectator
6. The Great Depression
7. The Illuminaught
8. Traitors
9. Siberian (2012 remix)

3

Med albummet 'Traitors' tog Misery Index et vigtigt skridt for nærværende anmelders interesse i det amerikanske dødsmetal-band, som lifligt blander elementer fra grind og punk ind i de dødsmetalliske toner. Det er ofte imponerende fængende, hvilket 'Heir to Thievery', den seneste fuldlængde fra bandet, virkelig understregede. Albummet triumferede med en 5 ud af 5-anmeldelse her på sitet.

Bandet har da også fået mere vind i sejlene de senere år, så derfor føltes tiden måske moden nu til et live-album. Det er der kommer 'Live in Munich' ud af, og det er en affære, som er optaget på 'Full of Hate'-festivalturen, som havde Cannibal Corpse og Behemoth øverst på plakaten. Og det faktum spiller lidt ind på udgivelsen. Der er formentlig spillet på et stort sted i München, hvor nogle publikummer måske kun er kommet for de to hovednavne, og derfor er publikum ikke så øredøvende "høje" på udgivelsen, og ved slutningen af nogle applauser føler man, at man nærmest kan tælle antallet af hænder, som klapper. Synd, for der må have været adskillige hundreder, men når man ikke har billedet med, så har man kun lyden af publikum at gætte ud fra.

På den måde er det en moderne live-udgivelse: Musikken er i front, og kun mellem numrene er der plads til publikum, så lydstyrken af disse spiller kun en mindre rolle. Stemningen er altså på forhånd dømt til anden prioritet, mens musikken får en klar førsteposition. Og musikken klarer sig godt: Det lyder dejligt råt, uden at der går rod i lydbilledet, så det lækre growl går klart igennem, alle guitarriffs kan nydes, og der er rigeligt med bund i musikken.

Et minus er dog trommeslagerens tam-tammer, der lyder lidt af papkasser, hvor der siden i mixningen er skruet vildt op for "treble". Fordel: Man hører hvert et slag på dem. Ulempe: Det lyder skidt. Alligevel tilgives bandet lidt denne tromme-misere, for det bidrager faktisk på sær vis enormt til energien i musikken, så sættets otte sange smadrer lige i fjæset. Man fristes til at adlyde frontmand Jason, når han siger "headbang your face off". Og dermed er der vel alligevel bibeholdt lidt stemning, men det er ikke som de klassiske live-udgivelser fra da den hårdere rock endnu var ret spæd.

Nå ja - der er også lige føjet en remixet version af 'Siberian March' (fra en split med Lock Up) ind til sidst. Den kaldes dog blot for 'Siberian' nu: