Fra metalmoder til trofæhustru

Fra metalmoder til trofæhustru

Arch Enemy har skiftet forsanger, da den tidligere ikke længere gad. Nu introducerer de så den nye på 'War Eternal', der ikke byder på mange overraskelser.

Kunstner
Titel
War Eternal
Dato
09-06-2014
Distributør
Trackliste
1. Tempore Nihil Sanat (Prelude in F
minor)
2. Never Forgive, Never Forget
3. War Eternal
4. As The Pages Burn
5. No More Regrets
6. You Will Know My Name
7. Graveyard Of Dreams (instr.)
8. Stolen Life
9. Time Is Black
10. On And On
11. Avalanche
12. Down To Nothing
13. Not Long For This World (instr.)
Karakter
3

Tilbage i 2013 var det meningen, at Arch Enemy skulle være et af de store navne på Wacken Open Air. De aflyste dog deres optræden så tidligt som midt i april måned og undskyldte sig med familiære omstændigheder, hvorfor denne anmelder dengang troede, at guitarist Michael Amott måske havde gjort forsanger Angela Gossow gravid. Intet odiøst i det, eftersom de har været gift siden 2003. 

Det skulle dog vise sig at være en helt anden årsag. Gossow var kørt sur i at være forsanger i Arch Enemy. Så de tog en pause og brugte den til at finde en ny forsanger. Den nye forsanger blev fundet i form af canadiske Alissa White-Gluz, der tidligere har sunget i The Agonist og som nu gør sin debut med Arch Enemy på pladen 'War Eternal'.

Arch Enemy som vi kender dem

'War Eternal' starter med en klassisk, pompøs intro og brager derefter over i den hurtige 'Never Forgive Never Forget', der i et hæsblæsende tempo sparker pladen i gang og viser, at Arch Enemy måske nok har skiftet forsanger, men stilmæssigt er det Arch Enemy præcis, som vi kender dem.

Titelnummeret følger efter. Det viser, at Michael Amott stadig kan forfatte fængende, melodiske metalsange med gode omkvæd. Netop den syngende guitar fra Amott har været et varemærke siden debutpladen og er stadig et bærende element her på 'War Eternal', som du kan høre her:



Alissa White-Gluz' første kunsteriske bidrag kommer allerede på pladens fjerde nummer, 'As The Pages Burn', der følger den opskrift, som alle de andre sange har på pladen. Et godt omkvæd og en guitar, man ikke er i tvivl om bærer sangen. Processen med at få forsangeren på plads i alle aspekter af bandet viser sig her, eftersom White-Gluz ikke kun er krediteret på denne ene sang, men har bidraget på fem af pladens 12 reelle numre. Det kan være svært lige at høre, hvor det skulle være, hun har sat en finger på sangene, for der er ingen tvivl om, at det stadig er Michael Amott, der styrer musikken.

Det er dog ikke kun Amott og White-Gluz, der skriver musik. Det er en kollektiv indsats, eftersom den nye guitarist Nick Cordle, der har taget over, efter Amotts bror Christopher forlod bandet igen, også bidrager på sin første plade med Arch Enemy. Det samme gør trommeslager Daniel Erlandsson, hvis trommespil er lige så præcist, hurtigt og buldrende, som det plejer.

Man kan sige, at eneste forskel reelt er navnet på forsangeren. For produktionen er klassisk Arch Enemy, og der er sågar skruet sådan på knapperne, at Alissa White-Gluz næsten lyder ligesom Angela Gossow. Amott og co. er udmærket klar over, at forsangeren er den allersværeste at udskifte i et band og især for Arch Enemy, hvor Gossow nærmest er blevet et ikon, idet hun både er kvinde og forsanger i et så populært band. Transitionsfasen er derfor forsøgt gjort så glat som overhovedet muligt. Dermed er tronskiftet en realitet, og Angela Gossow kan nu koncentrere sig om at tage sig af bandet som manager, mens Alissa White-Gluz får opgaven med at være ansigt udadtil. Den gamle model er smidt i maskinrummet og en ny, yngre model vises frem. Den historie er set før, bare ikke i metalverdenen, hvor der er langt mellem de kvindelige forsangere.

White-Gluz gør det ganske udmærket på 'War Eternal'. Fans af bandet behøver dog ikke gå grædende i seng. På sange som 'You Will Know My Name' og 'On And On' er der stadig fabelagtige riffs og soli fra Michael Amott, hvorfor den sagtens kan holde til at blive afspillet, og vi behøver ikke frygte, at det bliver kedeligt, når de giver koncert og spiller de nye numre. Amotts kunstneriske åre er endnu ikke udtømt, og med nyt blod i folden er det ikke til at vide, hvor længe de kan holde den kørende.

'You Will Know My Name' kan høres her:


Her i Danmark får vi mulighed for at stifte bekendtskab med Alissa White-Gluz allerede i denne uge, hvor Arch Enemy gæster Copenhell på Refshaleøen, og så kan vi selv vurdere, hvorvidt hun kan fylde Angela Gossows store sko ud. Det er nok en umulig opgave, men hun skal have chancen. Hun falder ikke igennem på 'War Eternal', men hun træder heller ikke rigtig i karakter. Måske sker det til koncerterne og på den næste plade.

Til sidst kan læserne lige høre 'As The Pages Burn', som bandet også har lagt ud som forsmag på pladen: