6. Domino
7. Josephine
8. Space Whisperer
9. Something Mysterious
10. Saturn In Velvet
5

Dannet af Soilwork-medlemmerne Björn Strid og David Andersson debuterede de i 2012 med ’Internal Affairs’ i et forsøg på at genoplive både den klassiske genre Adult Oriented Rock (Mest kendt som AOR), som havde sin storhedstid i de tidligere firsere, hvor det var helt acceptabelt at se en smule hårde ud, men inderst inde være umådeligt bløde og hardrock-ballade fikseret.

Den skive fungerede ligesom 2015-opfølgeren ’Skyline Whisperes’ ganske upåklageligt, men alligevel har udviklingen til denne været noget nær ufattelig – fra at være gedigent er vi nu på ’Amber Galactic’ nogle få millimeter under det niveau, der hedder "fuldstændigt uforståeligt velskrevet".

Der lægges ud med de hardtrockende ’Midnight Flyer’ og ’Star of Rio’, der begge dyrker et både maskulint og storslået udtryk, hvor der er rum for guitarlir og den store melodi, men også en vis råhed. ’Gemini’ og ’Domino’ er mere som et både rocket og funky disconummer – knap så pågående og i stedet naturligt dansabelt med keyboardet i en mere central rolle. Store powerballader er der som en selvfølge også at finde på ’Amber Galactic’ i form af ’Jennie’ og ’Josephine’ – alene bruge af pigenavne siger alt om, hvilket ambitiøst omkvæd der venter.

Videoen til 'Gemini' (Anmeldelsen fortsætter under)

Med hitpotentiale (hvis vi rejser cirka 40 år tilbage i tiden) til at begå sig på ethvert blockbuster-soundtrack rummer pladen 11 påtrængende numre, med højt til loftet og brede armbevægelser og slet ingen skam over at gå efter den allerstørst mulige melodi. Netop derfor fungerer det så fantastisk for The Night Flight Orchestra – hele tiden lige ved at være for meget og mere end pastiche end ægte (eller trve AOR om man vil). De tør det hele, og de har evnerne til både at skrive det og føre det ud i livet.

Det er derfor man også kan vide sig sikker på, at det ikke er skabt med en ironisk distance til årtiet og musikken, selvom alt fra cover, produktion, tekster og naturligvis musik, er skabt så tilbageskuende så muligt. Det er kun stærk hengivenhed for en næsten uddød udtryksform.

Videoen til 'Something Mysterious'