Jagten på regnbuen

Jagten på regnbuen

Hardcore kommer i mange versioner, og Sworn Enemy prøver med deres at finde guldet. Mon det vil lykkes?

Living On Borrowed Time
16-05-2014
2

Tilbage i 2006 udgav Sworn Enemy albummet 'The Beginning Of The End', som var en meget veldrejet omgang metallisk hardcore. Frem for alt var de fleste af sangene gode, og det gav mening i sammenhæng med det fortællende og det ærlige tekstindhold. Det største hit havde de med nummeret 'We Hate', der er en hardcorehymne af høj klasse, som handler om hardcorescenens forfald.

Det var dengang, og siden har Sworn Enemy jagtet niveauet fra denne udgivelse. Det er blevet til tre album, hvoraf nærværende er det seneste. Og lad det være sagt med det samme: Karrieren bærer præg af jagten på guldkrukken for enden af regnbuen, for på ingen af de efterfølgende har der været gevinst. Heller ikke 'Living On Borrowed Time'.

Tag ikke fejl. Der er sådan set smæk nok på. Det er præcist, metallisk, energisk, hurtigt og tungt. Men når det er sagt, så er det energisk på samme måde som en wrestlingkamp. Det hele er aftalt spil, hvilket er overfladisk underholdende, men i forhold til hvor meget dybde hardcore kan have, så er det sgu en temmelig fad omgang. Mumier har med friskere ånde udsagt banaliteter som "stay true to yourself", som man kan høre i speaken på sangen 'No Apologies'. Og selv om det udsagn udtrykker en af hardcoremenneskets grundforståelser af sig selv, så er der sgu mange måder, man kan være dét på. Man kunne for eksempel have fokuseret på ens iboende nysgerrighed over for nye klange, så musikken kunne have udviklet sig, uden at man af den grund gik på kompromis med sig selv. At dømme efter musikken synes ”stay true to yourself” at betyde, at alt bare skal være, som det hele tiden har været. Og siden de ikke blev store dengang, er det ikke en gangbar strategi. Og slet ikke kunstnerisk.

For at vende tilbage til udgangspunktet i denne anmeldelse, så står det her klart, ganske mange år efter, at titlen var profetisk. Det var faktisk begyndelsen på enden. For Sworn Enemy. De har i otte år jagtet den succes, de kom tæt på den gang, men tiden er bare løbet fra projektet. Det bør stoppes.