Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

I 8-bit barokkens navn

Updated
Nel Nome Del Codice

Fortid og nutid mødes i et futuristisk take på elektronisk kirkemusik, her på det tredje album fra det virtuose énmandsprojekt Keygen Church.

Titel
Nel Nome Del Codice
Dato
22-03-2024
Trackliste
1. Se Hai Timore Del Vero
2. 
La Chiave Del Mio Amor

3. Sulla Via Della Gloria

4. Nel Nome Del Codice

5. Lode Al Disco Sacro

6. Il Paradiso Dell'Anima

7. La Voce Del Destino

8. Che Sia Vita O Morte
9. Sempre Nel Mio Pensiero
Forfatter
Karakter
5

Victor Love, med det borgerlige navn Vittorio D'amore, er et kendt fænomen i The Scene - en subkultur af technørder, der arbejder med computerkodning til udvikling af billeder, logoer og lyd. Som født ind i IT-verdenen via sit fædrene ophav fik han tidligt erfaring som systemadministrator, og siden hen valgte han også at bruge sine færdigheder på det musikalske område. Alt sammen på egen hånd, hvor sange bliver til under virtuelle live-streams med udgangspunkt i 8-bit universet.

De fleste kender ham nok bedst via hovedprojektet Master Boot Record, som vi bl.a. oplevede på Stengade i efteråret og dækkede i forbindelse med den overvældende 'Floppy Disk Overdrive' fra 2020. 'Nel Nome Del Codice' (dansk: i kodens navn) er dog med hans andet alias Keygen Church, hvor han også integrerer den klassiske kirkemusik-tradition i de programmerede toner. Et projekt, der indtil videre kun har affødt to albums med de mundrette titler '░  ▒ ▓ ▊' (2018) og '░ ▋░▋░░▋ ░▋░' (2021) – plader, der begge bygger bro til det, der møder os her på den tredje i rækken.



Som hidtil udenforstående, og efter nu at have hørt pladen et dusin gange efterhånden, er 'Nel Nome Del Codice' er uendeligt betagende lyt. Tænk på det som at befinde dig i en katedral, hvor kirkeorgelet spiller på alle tangenter, både brede akkorder og delikat fingerspil, mens korsektionen momentvis supplerer til at opbygge klimakserne, og synthwavede filtre manipulerer det hele til at lyde endnu mere grandiøst og larger than life.

Den gotiske tone møder os fra første færd i det flerstemmige kor, der introducerer 'Se Hai Timore Del Vero', inden nummeret folder sig ud et minut inde med bombastisk programmerede trommer og bas og en sprudlende orkestreret keysektion. En stærk introduktion, der demonstrerer alle pladens forcer med det samme, og hvor man blot må tage hatten af for, at alt dette er baseret på programmering. Selv korsektionerne, som er baseret på software produceret i engelsktalende lande, formår at gengive den italiensksprogede tone, mens de mørke og massive sektioner bestemt ikke efterlader nogen tvivl om, hvorfor denne udgivelse er udgivet på Metal Blade-labelet, selvom der ikke er nogen spor af guitar, brøl eller dobbeltpedal undervejs.

Ved tidligere lejlighed har jeg udtrykt min begejstring for Elends gotiske darkwave-konceptalbum 'The Umbersun', og dele af 'Nel Nome Del Codice' spiller lidt på de samme tangenter. De store orkestreringer, bombasten, uhyggen, korelementet og så den her tidsrejsefaktor tilbage til barokkens musikalske højborg. Tristessen i 'Lode Al Disco Sacro' og den efterfølgende 'Il Paradiso Dell'Anima' er slående som et ballade-sentimentalt one-two-punch, men selv hér får hamrende baslinier og virtuose crescendoer lov til momentært at folde sig ud – og det kendetegner pladen i en nøddeskal.
Det tjener dig bedst at tænke på 'Nel Nome Del Codice' som en slags alternativ kirkekoncert, hvor det snarere er sekvenser og brudstykker, der står ud som highlights end særskilte sange. En præmis, der får helheden til bedre at synke ind, fordi det vitterligt er en lytteoplevelse udover det sædvanlige, og derfor også bør nydes som sådan.



Vælger man alligevel at tage numre ud af kontekst er førnævnte åbner samt det ligeledes overvældende titelnummer velsagtens de to bedste skæringer, Keygen Church endnu har lagt navn til. Pianostykket to minutter inde i titelnummeret, der bygger op til den flerstemmige korsektion, samt symbiosen mellem de næsten growlende dybe stemmer og det diskant underbyggende keyboardhook et par minutter senere, er klasseeksempler på, hvor dette Keygen Church-sideprojekt for alvor folder sig ud.

Selv beskriver Victor Love sin musik som synth metal, men det er unægteligt en banalisering af det, der møder os her på 'Nel Nome Del Codice'. Vi snakker et sansemæssigt overflødighedshorn af opbygninger og dekonstruktioner. Synthwavet bombast og Bach'sk feinschmeckeri mødes i indfølte og skarptskårne kompositioner, hvor vi blot må tage hatten af for at kunne producere så storslået et værk uden nogen form for hverken vokal eller instrumentering.
For at runde af med Victor Loves egne ord fra Bandcamp-siden:

"Our Core, which art in Data,  
Hallowed be Thy Code.  
Truth of all Truths.  
On Disk as it is on Screen.  
Forever and ever.  

PRAISE THE CODE"