Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

Kriminelt oversete chilenere

Populær
Updated
Kriminelt oversete chilenere

Criminal fra Chile har åbnet for de helt store navne, men selvom de med 'Fear Itself' udsender deres ottende plade, er de aldrig slået helt igennem. Det er synd, men man forstår måske hvorfor.

Kunstner
Titel
Fear Itself
Dato
11-03-2016
Trackliste
01. Intro
02. Down Driven
03. False Flag Attack
04. Shock Doctrine
05. The Needle And Knife
06. Scream Of Consciousness
07. Summoning The Apocalypse
08. The One Who Speaks At Night
09. Animals To Gods
10. Deep In The Rot
11. Wasted Youth
12. Carne Molida
Karakter
3

Criminal fra Chile har set og prøvet det hele. Allerede tilbage i halvfemserne åbnede de for Metallica og har gennem årene trofast sendt plader på gaden. Men for nogle år siden forlod guitarist Rodrigo Contreras bandet af personlige årsager, og siden har der været stillet fra Criminals side. Seneste plade er 'Akelarre' fra 2011. At der skulle gå fem år, før 'Fear Itself' udkom, var ikke planlagt, og det er da også den længste periode, de har haft mellem to plader siden debutpladen 'Victimized' fra 1994.

I mellemtiden hyggede forsanger Antion Reisenegger sig blandt andet med projektet United Forces, hvor han spillede sammen med Billy Milano fra M.O.D., Dan Lilker fra Nuclear Assault og Nick Barker fra stort set samtlige bands, der har gidet have ham med på trommer.

Nu er 'Fear Itself' her så og Criminal er tilbage i god form. På den nye plade er Contreras erstattet af Sergio Klein, der også spiller guitar i The Outside. Forsanger, guitarist og sangskriver Anton Reisenegger er stadig omdrejningspunktet, hvis fortid i legendariske Pentagram gør ham til en ganske kendt figur i metalverdenen, ligesom hans engagement i supergruppen Lock Up, hvor han mødte Nick Barker, jo bestemt ikke gør man mindre genkendelig. Reiseneggers vokal og guitararbejde er, som vi kender den i Criminal. Det er thrashy lyd og en dødsmetalvokal, der har en snert af Carcass over sig.

Bandet lægger da heller ikke skjul på, at de er influeret af bands som Exodus, Napalm Death, Carcass osv. Thrash- og dødsmetal er så afgjort det, lytteren får, når vedkommende smider 'Fear Itself' på anlægget. De kan også til tider minde om brasilianske Sepultura, som de musikalsk voksede op med side om side i halvfemserne. Det er måske tydeligst på nummeret 'Deep in the Rot' på denne plade.

Åbningsnummeret 'Down Driven' kan høres her på Metal Blades YouTube-kanal:



Det er både styrken og svagheden ved Criminals ottende studiealbum. Det er godt håndværk, men der mangler lidt fordybelse i numrene. Det er alle meget korte sange, der er mellem tre og fire minutter lange. Kun 'Scream of Consciousness' på lidt over fem minutter viser, at de sagtens kan lege med tempo og strække sig ud over den tilsyneladende noget stramme skriveform.

Pladen har masser af riff og lader til at skulle ud over stepperne i en helvedes fart. Det kommer den også, men man sidder ikke tilbage og tænker, at den rammer plet. Der er dog nogle steder, hvor de får det til at svinge, såsom i 'The One Who Speaks at Night', men det bliver kun i øjeblikke, at pladen for alvor bider sig fast.

Den trofaste thrash-lyd og evnerne inden for de trygge rammer er dog ikke at fornægte. Det kan man blandt andet høre på 'Animals To Gods', hvor Criminal leverer en sang, der kan få de fleste lyttere til at vugge med i fire minutter. Sangen er dog ikke så god, at man fristes til at skifte andre genreklassikere ud med denne. Her har vi udfordringen for Criminal, der næsten er for tro mod genrens musikalske udtryksform. Det bliver for trygt. Lytteren kan selv danne sig et indtryk ved at høre sangen her.



Vi kan ikke svinge taktstokken over tre på karakterskalaen. De får tre point for en vellydende thrashet dødsmetalplade, hvor den sydamerikanske snert af politisk frustration er tydelig, som den er hos genrebrødrene i Sepultura og hvor sangene er skrevet med tilpas nerve og fart over feltet. Pladen kommer dog aldrig op i de samme høje luftlag, som man kan komme det i Chile, når man bevæger sig i Andesbjergene.

Det til trods er det dog stadig kriminelt, hvor oversete Criminal egentlig er i metalverdenen. Mens Sepultura og Pentagram er navne, vi alle kender, så kom Criminal aldrig helt med på bølgen og nåede den store popularitet. Med 'Fear Itself' viser Criminal dog, at de sagtens kan være med, når det gælder plader med gedigent håndværk. Er man fan af genren og den thrashede dødsmetal, der er kommet fra det sydamerikanske kontinent, går man ikke fejl af 'Fear Itself'.