Listig dødsmetal

Et meget vellykket nyt album fra Psycroptic rammer nogle for dødsmetal nye og spændende stemninger.

The Inherited Repression
10-02-2012
5

Psycroptic er et band fra Tasmanien, der spiller teknisk dødsmetal, noget, det har gjort siden de sene halvfemsere, hvilket der er kommet fem albums ud af, 'The Inherited Repression' medregnet.

Siden bandet nu engang kommer fra Tasmanien ville det næsten være for nemt at kalde kalde det for en tasmansk djævel og den slags, men ud over at være lidt for oplagt, så er musikken hverken særlig djævelsk i mytologisk forstand, ej heller særlig lig det lille pungdyr der netop hedder "tasmansk djævel", og hvis hjerne efter sigende kun kan være i enten flænsende panik eller i en dvalelignende tilstand.

For hverken panik eller dvale vil være rimelige beskrivelser af 'The Inherited Repression', og sådan set heller ikke ondskab, for lige at runde dén af med den mytologiske djævel. Pladen er derimod en meget veloplagt omgang teknisk død, der er knivskarpt og knusende køligt leveret. Og skal man knytte et lidt genrefremmed ord på den, så er det "listig", fordi guitarist Joe Hailey har integreret nogle meget legato guitarornamenter i alle numre, som er med til at give den en lidt hemmelig og ganske unik stemning (effekten opnås vist ved at tappe og Satriani-slurre, sådan lyder det i hvert fald). Lyden er i øvrigt heller ikke specielt forvrænget, genren taget i betragtning, så alle elementer står klart ud fra hinanden, og det bidrager til det listige.

Nu skal man ikke tro at det er svagarmsmetal af den grund, for selvom musikken ikke lyder som en stenkværn med hoste, så drøner musikken derud ad, med et væld af temposkift hidsige riffs og godt med dobbeltpedal. Dog spiller Psycroptic mere i mellemtempo på denne plade, end de har gjort på tidligere, og det er med til at gøre pladen til noget specielt - den drukner ikke i mængden af dødsmetal, der bare vil være hurtigere, højere, længere.

Skal nogle numre fremhæves må det være  'Euphorinasia' og 'The Throne of Kings' som er fra skivens midte og har nogle meget melodiske temaer, og er både er meget indædte i de hurtige passager og majestætiske i de langsomme. Nummeret 'Unmasking The Traitors' er mere thrasmetallisk og har så veldrejet et hovedriff at man må være idiot, hvis ikke man får lyst til at headbange.

Men man kunne blive ved, for også 'Become the Cult' og 'From Scribe to Ashes' har nogle helt vildt fede temaer, og i det hele taget bliver pladen bare bedre og bedre for hver gang man hører den igennem og får mere og mere styr på alle detaljerne. Så det er bare med at komme til lommerne og købe dette listige mesterværk, hvis du kan lide teknisk død.

Husk at Psycroptic spiller koncert på Stengade på fredag den 17. februar. Med sig som support har de Origin og Leng Tch'e.