Lyd fra fjerne stepper
PopulærI Mongoliet spilles der selvfølgelig også metal, og på split-udgivelsen 'Mongol Metal' viser tre udvalgte bands, at de ikke gør det helt skidt langt mod øst.
Som en gigantisk miniput mere end dobbelt så stor som Frankrig og med en befolkning mindre end Danmarks ligger Mongoliet klemt inde mellem verdens største land og verdens folkerigeste land – let at overse, trods den ellers anseelige størrelse.
Måske derfor har den mongolske metalscene heller ikke verdens bevågenhed, men det kan godt vise sig at være et forkert vægtning af opmærksomhed. Split-udgivelsen ’Mongol Metal’ med de tre bands Tengger Cavalry, Nine Treasures og Ego Fall er i hvert fald et yderst interessant og meget originalt bekendtskab.
Alle tre bands har valgt at gøre brug af traditionelle mongolske instrumenter, som denne anmelder ikke skal gøre sig til ekspert i, men de formår at inkorporere de strygerlignende arrangementer yderst velafbalanceret med det, vi i den vestlige verden nok vil kalde traditionelt. Det virker hverken forceret eller fortænkt, fordi guitarerne alligevel har et lille anstrøg noget folkemusik gemt i sig.
Men på det punkt hvor de tre bands for alvor skiller sig ud, er ved at blande growl med strubesang, den ret specielle teknik, hvor man kan synge to toner på en gang. Det fungerer ikke helt optimalt, fordi vokalen ikke kan få samme kraft som et klassisk gutturalt dødsmetal-brøl, men udtrykket er interessant og tager musikken i en overraskende mystisk retning.
De tre mongolske bands formår dog ikke at få det optimale ud af samarbejdet mellem to verdeners instrumenter – primært fordi den metalliske del af sangskrivningen ikke er optimalt skruet sammen, og der er ganske enkelt for langt mellem ægte halsbrækkende riffs og groove. De er klart bedst, når det melodiske tager over, og de i decideret inciterende passager skaber smukke stemninger. Men en metaludgivelse, der topper, når den ikke er metal, har en form for forklaringsproblem.