07. Framed to the Wall
08. Robitussin and Rejection
09. Flags and Cities Bound
10. Medicine Noose
11. The Age of Bootcamp
2

Livet i New Orleans har ikke været let, siden orkanen Katrina hærgede byen og efterlod hele delstaten Louisiana i undtagelsestilstand, indtil den historiske by og omegn var blevet restaureret. Katrina rev dog også forsanger Mike Williams med sig, da han i dagene efter den voldsomme orkan blev anholdt for besiddelse af stoffer og røg i fængsel. Han blev fri af sit misbrug og kom ud stærkere på den anden side. For Eyehategod var det dog ensbetydende med en længere periode på vågeblus.

Bandet fik turneret lidt hist og pist, der bl.a. fik den til Christiania på Loppen i 2010 og på Roskilde Festival i 2011, men bandmedlemmerne var også aktive i andre bands, såsom Down fra samme by, hvor guitarist Jimmy Bower spiller trommer. Nu er der dog omsider blevet tid til, at Eyehategod selv udgiver nyt materiale, og det er blevet til en plade med det simple navn 'Eyehategod'.

Orkanen Katrina skulle desværre ikke vise sig at være den eneste tragedie, der ville ramme Eyehategod, inden de kunne gøre deres comeback med plade og turné. I august 2013 døde deres trommeslager Joey LaCaze efter en turné i Europa, hvilket satte bandet noget tilbage. For godt nok har Eyehategod skiftet lidt bassister ud gennem tiden siden deres debut i 1988, men ellers har det været den samme kerne af folk lige fra starten. Så det var ikke bare et bandmedlem, men også en meget nær ven, der gik bort, da Joey LaCaze døde. 31. oktober 2013 meldte bandet så officielt ud, at Aaron Hill ville overtage pladsen bag gryderne, og at pladen ville snart komme.

I maj 2014 udkom 'Eyehategod' så. En plade, de i øvrigt selv har finansieret. Det er en klassisk tilbagevenden til de dyder, som bandet har holdt højt siden slutfirserne. Sludge, som bandet vel nærmest var med til at opfinde. Det, de selv kalder en blanding af Black Sabbath, Black Flag, Lynyrd Skynyrd og blues. Den tilbagelænede metal fra New Orleans går igen her på pladen og genbruger måske lidt for meget af sig selv, for pladen bliver lidt monoton. Der er dog udmærkede riffs. Mike Williams' vokal er, som altid, energisk og levende, fortællende og følelsesladet.

Pladen er også den sidste, hvor Joey LaCaze kan høres. For det er ham, der har indspillet trommerne på pladen, mens det bliver Aaron Hill, der skal fremføre materialet, når de går på turné. Med pladen placerer Eyehategod sig igen på landkortet og stadfæster New Orleans' position som verdenscentrum for sludge, idet Down og Crowbar også begge har markeret sig for nylig med nyt materiale. Scenen er altså stærkere end nogensinde før og med Eyehategod tilbage i folden kan fortet forstærkes yderligere mod fremtidige orkaner. Nu er man klar i Louisiana!

Mens pladen måske ikke bringer specielt meget nyt med sig, så er det trods alt et livstegn fra et band, der har gået rigtig meget igennem de sidste 8-9 år. Er man fan, vil 'Eyehategod' ikke virke fremmed, men den vil nok heller ikke vinde særlig mange nye fans over på bandets side. En sympatisk udgivelse, der savner kant.

Her kan du nyde musikvideoen til 'Medicine Noose', som pladeselskabet Century Media har lagt op på nettet: