7. Wage A War
8. The Will To Overcome
9. Beast'
10. Never-Ending Night
3

For to år siden kastede vi en solid 4'er efter det Michigan-baserede band Battlecross og deres fine anden skive, og selvom forandring som bekendt er noget skidt, ender vi knap så højt i denne omgang.

Thrash-ensemblet har taget godt fat i deres let dødsprægede udgave af den store genre og givet den en smule mere teknisk snilde, men stadig med vægten lagt solidt og tungt på hurtigt piskende riffs på den tykkeste streng og så en god portion tikkende markeringer - alt sammen udført på et teknisk højt niveau. Her er tons og tempo, som i det indledende triumvirat 'Force Fed Lies', 'Flesh and Bones', og 'Never Coming Back', der hæsblæsende sætter maskineriet i gang med heftigt guitarrytteri og simple omkvædssalutter.

En sådan raseriudladning kræver dog lidt variation for ikke at blive ensformig, og derfor er det pladens store force, at uventede elementer dukker op fra tid til anden. 'Get Over It' har eksempelvis det opbrydende smukke melodistykke, der giver mulighed for at trække vejret og være klar til næste orkan. Ligeledes vækker de små genrebrud også opmærksomheden, som da introhymnens bulder bliver brudt af en overraskende rock'n'rollet solo, der kommer ud af ingenting og alligevel formår at blive et naturligt element.

Et suverænt mesterværk er det dog ikke, og det skyldes dels, at indledningens stærke sange ikke får konkurrence senere på pladen, og dels, at der trods de overrraskende indslag stadig godt kunne bruges mere forudsigelighed og intensitetsskift. Men også mere groovy stykker kunne gøre meget for at sikre Battlecross lidt flere facetter. Man kører simpelthen død i overflødigheden af piskende riffs og vrede.