Rockforladthed

Populær
Rockforladthed

Idéforladt debutplade fra det danske band Drone viser et band uden snerten af personlighed.

Kunstner
Titel
Doors of Perception
Dato
05-03-2012
Trackliste
1. Antic Disposition
2. Divide and Conquer
3. Cassandra Syndrome
4. Carmen Vernale
5. Elysian Vision
6. Elysian Peasant
7. Intuition
8. My Own
9. The Minx
10. Turmoil
11. Aether
12. Rise (in Time)
13. Elevate Freedom
14. Garmonbozia
Karakter
1

Fornylig var det oppe i medierne, hvorvidt identitetsberøvelse bør føre hårdere straffe med sig. Er det en simpel drengestreg at røve en andens identitet, eller bør det vurderes som værende en hårdere gerning end som så? Spørgsmålet er relevant, også hvis man ser på nærværende debutudgivelse fra det danske band Drone.

Deres debutplade er direkte opkaldt efter Aldous Huxleys meskalintrippede bog, 'Doors of Perception', som også har sin egen kilde, idet Huxley hentede sin titel hos en sætning fra William Blakes bog, 'The Marriage of Heaven and Hell'. Og minsandten om ikke også Jim Morrison i '65 tog navnet til The Doors med henvisning til både Huxley og Blakes' bøger.

Sådan er der jo så meget, der er forbundet. Selv de største og de mest grænsesøgende kunstnere finder og henter sin inspiration på kryds og tværs af historiens mangfoldige kulturskatte, hvilket, som historiens ovenfor fortæller, også har bragt nye og interessante ting med sig. Det er dog desværre ikke tilfældet med Drone.

Hvem sagde Tool?

Allerede på skivens første par numre, 'Antic Disposition' og 'Divide and Conquer', er Drones hovedinspirationskilde hos bandet Tool på helt enerverende vis uafrystelig. Det amerikanske vestkystband besidder en grad af originalitet, som alverdens up-and-comings-progstjerner må se som noget af det mest respektindgydende overhovedet. At få lov til at spille sin egen heavy med den kreative integritet intakt og samtidig være et af verdens største rockbands. Ja tak, mand, hvilken progrocker drømmer ikke om det?

Men når skivens tredje plagiatskæring, 'Cassandra Syndrome', hen imod halvvejs inde går over i en noget nær en tro ærkekopi af 'Ænima', hvad er det så, der afholder lytteren fra at knalde en plade med Tool på i stedet? Altså, hvorfor høre en halvtam udgave af et i øvrigt used-to-be-innovativt-band, der selv skriger efter nytænkning?

Nosseløst

Melodien er god hos Drone uden at være stærk, og instrumentaldelene er tilpas progressive og skæve uden dog at have meget nyt eller udfordrende over sig. Der er guitarpassager, der driver fint fremad, og det er egentlig også ganske okay velspillet, men lortet savner altså bare smæk-på. Der er intet ungdommeligt eller hovmodigt over pladen, som vel er det, man altid leder efter i en debuterende metalbands? Noget uartigt, noget uforventet. En ny tanke.

Og hvis dét er at kræve for meget, så kom i det mindste med lyden af en musikalsk idé, der har nosser eller hjerte. Ligesom hunden der sniffer den anden hund i røven, så er 'Doors of Perception' en plade, der udelukkende synes at være komponeret ud fra en nysgerrighed overfor forbillederne, uden en eneste vilje til at ville sit eget lort. De synes simpelthen ikke at have noget at fortælle.

Why bother?

Problemet med 'Doors og Perception' er, at det i bund og grund er en idéforladt plade. Det kan måske synes hårdt at måtte smide så ringe en vurdering efter et hårdtslidende debutband. I deres kærlighed til rocken og metalmusikken, har bandet jo for fa'en hjertet på helt rette sted, og det er der mange, der ikke har.

Og man kunne sikkert også sige en masse interessant om produktionen af 'Doors of Perception', som jo er ganske, ganske udmærket, men når man står med en plade i hænderne, der er fuldstændig blottet for egenvilje, så er det alligevel svært at finde årsagerne til at skulle støtte op omkring det overhovedet.

I forhåbning om at bryde igennem på det tyske marked, er Drone angiveligt flyttet permanent til Hamborg. Ud over et oprigtig velment "good luck boys", så er der ikke meget mere good will herfra. Drone skal virkelig finde frem til noget mere, hvis de i fremtiden skal have noget at sige denne skribent.