6. Demonized
7. Blood on the Street
8. Bite The Bullet
9. Feedback!
10. Soulfly XI
3

Tilbage i 2012 udgav Soulfly pladen ’Enslaved’, som fik den magiske 666-karakter af vores anmelder, der konstaterede, at det hermed var slut med at se Soulfly som et has been-band. Men selvsamme anmelder måtte året efter i 2013 nøjes med to firkanter, da Soulfly udgav ’Savages’, og fælde den lidet flatterende dom, at Soulfly har rettet kursen mod hvilestedet. Her var vi så lige ved at begrave Soulfly på ’Archangel’ fra 2015, hvor bandet fik bundkarakter.

Så undertegnede anmelder var beredt på, at det ville blive en frygtelig oplevelse at skulle sidde hele ’Ritual’ igennem. Heldigvis blev de bange anelser ret hurtigt gjort til skamme. Allerede i starten af åbnings- og titelnummeret ’Ritual’ er vi på sporet med klassisk Soulfly, der lyder, som bandet gjorde på debutpladen, og som Sepultura gjorde i ’Roots’-æraen. Cavalera er gået tilbage til den lyd, der gjorde ham populær. Hør 'Ritual' her:

Derefter buldrer pladen videre i ’Dead Behind the Eyes’, der egentlig ikke er pladens stærkeste nummer, men den får naturligvis noget opmærksomhed, idet Randy Blythe fra Lamb of God synger med her. Hør sangen her:

Så er ’The Summoning’ derimod et bedre nummer, ligesom ’Under Rapture’ er en yderst tung affære, der er mere dødsmetal fra New York end tribal thrash fra Phoenix og Brasilien. Det er naturligvis ikke mindst takket være vokalen fra Ross Dolan, der normalt brøler i Immolation, og som giver ’Under Rapture’ nogle virkelig dybe growl. Hør 'Under Rapture' her, der klart er pladens tungeste nummer.

Den velkendte tribal thrash er der undertoner af på sange som ’Demonized’ og ’Blood on the Street’, hvor der også bliver plads til nogle af pladens mest vrede tekster. Cavalera  skriger stadig om djævle i uniformer, og at andre ikke skal dømme ham. Lige som man troede, at Max Cavalera var blevet metaltræt, så hiver han noget af det bedste, han har lavet i et årti, op af posen.

For ’Bite the Bullet’ er også udmærket, og det skader selvfølgelig heller ikke, at en sang som ’Feedback!’ lyder som en regulær hyldest til Motörhead. Den afsluttende ’Soulfly XI’ er dog en aparte instrumental, hvor saxofon selvfølgelig giver den et twist, men riffet minder lige for meget om Metallicas ’One’, til at man kan abstrahere.

Alt i alt er ’Ritual’ dog en godkendt plade. Zyon Cavalera som trommeslager er i den grad fremme i mixet, og genetiske arv fornægter sig ikke. Det er Josh Wilbur, der har produceret pladen, og han er kendt for sit arbejde med Lamb of God, Hatebreed og Gojira, ligesom han har mixet for navne som Megadeth, Avenged Sevenfold, Trivium og Korn. Så han kan sit kram, og det er også tydeligt på ’Ritual’, der lyder godt og har nogle sange, der sagtens kan tåle at blive spillet live.

På den måde er ’Ritual’ lidt af en genrejsning for Soulfly og Max Cavalera. Når han vil, så kan han faktisk godt lave solid heavy metal. Det er ikke Soulflys bedste plade, men det kunne bestemt også have været langt værre, så vi kvitterer med en middelkarakter og glæder os ved, at legenden Max Cavalera trods alt ikke er gået fuldstændig i forfald, men blot har dovnet den på de tidligere par udgivelser.