7. Redemption of Man By God
8. Treachery
9. Plata O Plomo
10. Chains
11. Revengeance
666

Det skal hermed være slut med at se Soulfly som et "has been"- band, der kun lige hænger fast i karierren med neglene. Slut skal det også være med at se det som et nu-metal band, der lever højt på frontmand Max Cavaleras fortid i mægtige Sepultura. For seneste album 'Enslaved' er intet mindre end det bedste, der er kommet fra Soulfly nogensinde!

Det har dog taget en rum tid for den gode Cavalera og kumpaner at nå dertil, så den tidligere skepsis har ikke været helt ufortjent. Men nu, efter mange prøvelser og udskiftninger i mandskabet, synes formlen at være på plads. Soulfly har fået skiftet fundamentet helt, da både bas og trommeslager er nye, nemlig den mere tilstedeværende bassist Tony Campos (Asesino, som er et sideprojekt for folk fra bl.a. Fear Factory, Sepultura og Brujeria), og en mere teknisk trommeslager i David Kinkade fra norske Borknagar. Begge har rødder i ekstremmetallen og er med til at give Soulfly en mere klinisk bund, hvilket får bandet til at rykke endnu et skridt væk fra det det Sepultura-thrashen, som Cavalera (jo) er rundet af.

Musikken veksler mellem det stemningsfulde og det skarpt skårne rytmiske. Alle mørkets metalliske nuancer er i brug, for man finder både grindede, thrashede, groovede, industrielle og hardcore-riffs, samt en masse stemningsskabende flader, der både består af støj, samples og grænsesymfoniske harmonier. De forskellige elementer bliver derudover placeret både fremme og tilbage i lydbilledet, hvilket også er med til at gøre pladen meget varieret, uden at den gennemgående stemning går tabt.

'Enlsaved' starter godt ud med en intro der står og vipper over to toner, samtidig med, at der sker en masse i lydfladen bag samt en megafonforvrænget stemme der opfordrer til modstand mod den trældom som vi nutidige mennesker lider under, her hvor verden er ved at gå under på grund af menneskehedens brutalitet. Et tema som resten af pladens tekster derefter udforsker med et forskellige religiøse og sociale referencer.

Selv om pladen lægger godt ud, bliver den bare bedre og bedre jo længere ind, man kommer. Især numre som 'Gladiator' og 'Redemption of Man by God' (der i øvrigt har Dez Fafara fra DevilDriver og Coal Chamber med på gæstevokal) har nogle smukke og harmoniske riffs, samtidig med at tyngden er, som den skal være. 'Plata O Plomo' er en reprise af riffet fra 'Rise of the Fallen' fra forrige album, hvilket ikke gør noget, for nummeret er arrangeret så anderledes, at det ikke er kopi – det er i hvert fald tungere, og så kan det ikke være forkert. 'Chains' er et orgie af metal. Sine steder tungt, sine steder grindede, men frem for alt så veludført og opfindsomt, at der i dette stykke musik er flere gode elementer, end man finder på hele albums fra dårligere bands.

Det eneste man kunne have været foruden er den akustiske outro som nok burde have været udeladt, da den ikke rigtig har noget musikalsk på hjerte, og derfor virker lidt påklistret. Det er dog en bagatel, for 'Enslaved' er en meget, meget vellykket metaludgivelse. En sikker kandidat til årets album.