6. Forever Haunted
7. Edge of Existence
8. Water
9. Violent Path
10. Revolution
3

2015 er længe siden. Det var da The Vision Ablaze udgav deres debutplade 'Youtopia', og her syv år senere er de omsider klar med 'Embers', der skal vise, hvad københavnerne har brugt tiden til. De har brugt den på at forfine det melodiske og stadig have en masse tung metal, der kan kategoriseres som både dødsmetal og metalcore.

'Embers' starter stærkt ud med titelnummeret, der med det samme hensætter lytteren til noget Meshuggah og Killswitch Engage, for her er det teknisk, og der er fart på. Men allerede på 'Star Born', der er et af de numre, de har brugt som singler forud for pladens udgivelse, bemærker man også det melodiske. Her bliver forsanger Tim Nederveen også for alvor introduceret til bandets publikum. For på debutpladen hed forsangeren Peter Kelkelund, men han blev for flere år siden skiftet ud med Nederveen, der nu officielt har været med på en fuldlængde fra The Vision Ablaze. Han er dog ikke ny i bandet, og vi så ham live med bandet allerede tilbage i 2018, da de gæstede Aalborg, og han kom faktisk med allerede året før i 2017.

Pladen her starter som sagt hårdt ud, og går så stille og roligt over i mere og mere afdæmpede numre, hvor der både er dødsmetal og core hist og her, mens vokalen lægger det melodiske strejf. Lige indtil vi rammer pladens sidste nummer 'Revolution', hvor akustisk guitar og en sing-a-song-skæring lukker 'Embers' ned. Der er også en delvis sjæler gemt midt på pladen med 'Forever Haunted'. Nederveen viser på de fleste numre, at der både er plads til ren sang og dybe brøl. Netop denne vekslen mellem det pæne og grumme er noget af det, The Vision Ablaze gør i alle numrene på 'Embers'.

Så er man til moderne, melodisk metal er The Vision Ablazes' nye plade 'Embers' bestemt lytteværdig. Hvor vi i 2015 var ved at kåre 'Youtopia' til årets danske plade, så når 'Embers' dog ikke helt op på det niveau. Dertil mangler vi lige et hit a la 'Fear' fra debutpladen. De kommer dog tæt på med 'Spiral' samt numre som førnævnte 'Star Born' og 'Violent Path'.